Nye fordypningsmuligheter for jusstudenter

Høsten 2023 introduserer masterprogrammet for rettsvitenskap syv nye profiler der studenter får mulighet til å velge emner i et avgrenset, juridisk fagområde. Den nye profilordningen er fleksibel, lett å sette sammen og kan gi gunstige fordeler for studenten senere i arbeidslivet.

4. mai 2023 var det duket for kick-off av nye valgemner og profilordning for jusstudenter på Det juridiske fakultet. I den anledning fikk Universitetet i Oslo blant annet besøk av advokat Are Stenvik, partner i Advokatfirmaet BAHR og kommuneadvokat Camilla Selman. Advokatene ble invitert for å dele sine perspektiver på hvordan faginnholdet i de nye profilene kan være relevante og ettertraktet på arbeidsmarkedet.

Formål med profilordningen

Målet for profilordningen er å legge bedre til rette for at studenter opparbeider seg dybdekunnskaper som kan komme til nytte når man begynner å søke jobber eller er i jobb. Slik som Stenvik sier, begynner unge jurister gjerne å jobbe spesialisert med en gang i advokatfirmaene. Fordelen med å velge en profil, er at denne dokumenteres på vitnemålet. Det viser både faglig fordypning og særlig interesse for et fagområde. Derfor kan sjansen for at studenten skiller seg ut i en søknadsprosess øke, ettersom flere stillinger allerede befinner seg innenfor avgrensede, juridiske områder.

- En lang og grundig prosess

Det lanseres samtidig 15 nye valgemner. Flere av de eksisterende emnene har også blitt bearbeidet under prosessen. Studiedekan Marianne Jenum Hotvedt forteller at de ansatte har jobbet lenge og grundig for å fornye emnene slik at det får en faglig kobling til områder man kan forvente å jobbe med ute i arbeidslivet, slik som f.eks. bærekraft, teknologi eller EU/EØS-rett.

Håpet er at dette kan lokke flere studenter til å velge rettsvitenskap ved UiO, og hvor de opplever at undervisningen knyttes til relevante samfunnsspørsmål og interesser. Ansatte ved fakultetet har derfor vært i tett dialog med studentorganisasjonen JSU for å få studentenes innsyn på hva de ønsker å inkludere i utdanningen sin, og hvordan man kan forbedre undervisningen.

De nye valgemnene vil derfor være preget av nye pedagogiske grep for læring, med mer helhetlige læringskrav og varierte læringsformer.

Syv profiler å velge mellom

• Selskap, transaksjon og finans
  • Ressursforvaltning, bærekraft og miljø
  • Konflikthåndtering og prosess, tvist og straff
  • Jus og teknologi
  • Marked, innovasjon og konkurranse
  • Individvern, rettsstat og velferd
  • Internasjonal rett og menneskerettigheter

Profilene ovenfor tilbyr større tverrfaglighet. Enkelte emner kan derfor tilhøre andre studieprogrammer på fakultetet som f.eks. menneskerettigheter, kriminologi eller forvaltningsinformatikk. Studenter får også muligheten til å supplere med metode- og ferdighetsemner.

Å melde seg opp til en profil er både frivillig og fleksibelt. Hensikten med profilordningen er å skape en faglig sammenheng for studenten under utdanningen. På den måten kan profiler åpne opp for kontakt til ulike fagmiljøer. Hver profil vil ha profilansvarlige som veileder studenter underveis. Det er videre lave krav for å oppnå en profil – man behøver kun å velge tre valgemner innenfor samme profil for å oppnå denne.

Les mer om praktisk informasjon om profiler og valgemner, samt oppbygning og gjennomføring her.

- Velg en profil du er interessert i!

Med en profil har studenter muligheten til å spesialisere seg ytterligere i jusfaget, og minske risikoen for å ta emner man er mindre interessert i. Kommuneadvokat Camilla Selman forteller at hun kunne ha hatt stor nytte av profiler da hun selv var student.

Camilla Selman står oppreist og taler for resten av auditoriet
Kommuneadvokat Camilla Selman på kick-off, våren 2023. Foto: UiO/Silje Inés A. Naranjo

- Dagens studenter er heldige som får tilbud om ulike profiler under mastergraden, sier Selman.

Selman forteller at å sitte på spisset kompetanse slik som profilene tilbyr mulighet for, kan gi en faglig trygghet for arbeidssøkeren. De fleste profilene omtaler hun som høyst relevante for mange stillinger i offentlig sektor. En fordel med dokumentert profil, er at det synliggjør studentens interesse for fagområdet – det som for mange arbeidsgivere kan være avgjørende når man vurderer en søker til arbeidsstillingen.

Selman forsikrer studentene, på en annen side, om at det ikke er verdens ende dersom man skulle velge feil emner eller profil. Som student valgte hun emner som ikke var relevant for henne i arbeidslivet. Likevel var ikke dette bortkastet. Slik forsto Selman hva hun virkelig brenner for. Av den grunn bør ikke studenter frykte for å velge feil, for det er godt mulig man oppdager noe nytt på veien. Til studentene, oppfordrer Selman:

- Velg en profil dere er interessert i! Arbeidslivet er langt, og det kan være at dine interesser også endrer seg med tiden, var hennes avsluttende ord.

Emneord: valgemner Av Silje Inés A. Naranjo
Publisert 10. mai 2023 07:23 - Sist endret 16. mai 2023 10:10