English version of this page

Stian Øby Johansen mottok Undervisningsprisen 2023

Hvert år deler Juridisk studentutvalg (JSU) ut Undervisningsprisen til en dyktig underviser ved fakultetet. Den verdige prisvinneren for 2023 ble førsteamanuensis Stian Øby Johansen.

Kollasj av portrettbilde av mann og et diplom for Undervisningsprisen 2023.

Førsteamanuensis Stian Øby Johansen mottok Juridisk studentutvalgs Undervisningspris for 2023. Foto: UiO.

Undervisningsprisen er et initiativ drevet av Juridisk studentutvalg (JSU) for å hedre undervisere og kursholdere som utmerker seg i å lære bort faglig stoff på en engasjerende og lettfattelig måte.

– Jeg vil gjerne si noen ord til deg, Stian, om hvorfor du får denne prisen, innledet JSUs leder, Danielle Draumås.

– Du gjør et viktig arbeid, og noe av det som vi som studenter ønsker å trekke fram er det at du er en tydelig og god formidler. Du er i stand til å forklare vanskelige ting på enkle måter. Du bruker ulike metoder for å få fram budskapet du lærer bort og du tør å tenke nytt. Det setter vi veldig stor pris på.

Draumås løftet spesielt frem Johansens grundige forelesninger og tilbudet av ressurser han tilgjengeliggjør for studentene i Canvas. Dette understreket Draumås at gir studentene en opplevelse av at Johansen bryr seg om dem.

– På vegne av studentene vil jeg si at vi setter pris på deg og vil takke for engasjementet ditt. Det smitter! tilføyde Draumås.

På vegne av prisvinneren som under seremoniens tidspunkt befant seg på et instituttseminar i København, tok dekan Ragnhild Hennum imot diplomet og blomstene fra JSU. Stian Øby Johansen smilte godt over kamera da han takket for prisen og samtidig beklaget seg over at han ikke kunne være til stede fysisk:

– JSUs undervisningspris henger veldig høyt. Selv om min primærmotivasjon er at jeg liker å lære bort og liker å få folk til å forstå, så har den prisen vært en liten tilleggsmotivasjon – jeg må innrømme det, sa Johansen med et smil.

Mennesker i auditorium kommuniserer med en mann digitalt på prosjektor.
Dekan Ragnhild Hennum og Danielle Draumås, leder for Juridisk studentutvalg, viser fram diplomet over Zoom til prisvinner Stian Øby Johansen. Foto: Silje Naranjo/UiO.

Opplever stor støtte og frihet til å tenke nytt

Johansen takket studentene som hadde nominert og stemt han frem, og for at de har vært så mottakelige til nye idéer og modige i kursundervisning med aktiv deltakelse.

Samtidig utnyttet han muligheten til å anerkjenne sine egne forbilder i undervisningssammenheng:

– Jeg er ikke blitt den underviseren jeg er uten å lære av andre. Man står jo på skuldrene til andre, ikke bare i forskningen, men definitivt også i undervisning.

En underviser som gjorde særlig inntrykk på Johansen da han var student, var professor Ola Mestad, som Johansen forklarte at var den kursholderen han modellerte undervisningen sin på.

Johansen takket videre kollegaer og fakultetsledelsen for deres tillit og positive holdning til hans undervisningsmetoder. Fakultetsadministrasjonen fikk også ros for å være en god støttespiller i undervisningssammenheng med kjappe og presise svar.

– Jeg har aldri opplevd noen form for motstand mot å finne på litt annerledes ting eller gjøre ting på en litt annen måte, og det synes jeg er veldig fint. Det gjør at det er trygt å prøve ut nye ting, sa Johansen.

Til slutt ga Johansen en personlig takk til sin familie og særlig kona, som bak kulissene kan stille enkle og kritiske spørsmål til undervisningen som Johansen forklarte at kan være den første kimen til endring.

Avduking av Undervisningsprisveggen

Dame drar av svart duk fra en stor bilderamme hengende på veggen.
Leder for JSU, Danielle Draumås, under avdukingen av det nye prydsmykket i Domus Juridica. Foto: Silje Naranjo/UiO.

Prisutdelingen var også en anledning til å ta et tilbakeblikk på tidligere vinnere av Undervisningsprisen.

– Det har vært mange dyktige undervisere på fakultetet gjennom mange år, og et utvalg av dem har fått JSUs Undervisningspris, sa Draumås.

Etter prisutdelingsseremonien ble den nye plakettveggen avduket, en hyllest til alle prisvinnere av JSUs Undervisningspris igjennom fakultetets historie:

– Det er flott at fakultetet vil være med å synliggjøre den gode innsatsen som legges ned av mange ulike undervisere. Takk til fakultetsadministrasjonen for samarbeidet om dette arrangementet og om denne plakettveggen. Vi håper at Undervisningsprisveggen både vil være til glede for vinnerne og til inspirasjon for andre undervisere, noe som jeg igjen tror vil komme alle studenter på fakultetet til gode, avsluttet Draumås før hun dro av duken.

Foto av bilderamme med glassplater med navn på prisvinnere av JSUs Undervisningspris.
I andre etasje i Domus Juridica kan du se JSUs Undervisningsprisvegg. Foto: Silje Naranjo/UiO.
Av Tiril Guttormsen og Silje Naranjo
Publisert 6. juni 2024 16:15 - Sist endret 26. juni 2024 08:49