Tidligere

Tid og sted: , Zoom:

Korona-pandemien har ført til at all undervisning må foregå digitalt. Hvordan har denne omstillingen gått? En ny rapport kan gi svar.

Tid og sted: , Domus Juridica, Auditorium 1 og platået 3. etasje

Hvordan blir en karriere til? Hva er mulighetene i arbeidslivet? Møt og bli inspirert av ti jurister med ulike utgangspunkt, og med ulike veier til der de er i dag.

Tid og sted: , Frokostkjelleren

Alle studenter ønskes velkommen til å runde av dagen i Frokostkjelleren. Det blir gratis pizza og brus så langt beholdningen rekker.

Tid og sted: , Domus Juridica, auditorium 2

Studentforeningen ELSA arrangerer flere konkurranser som simulerer situasjoner fra juristens arbeidsliv. Hør om hva prosedyrekonkurranse går ut på og hvordan studentdeltagerne forberedes.

Tid og sted: , Domus Juridica, auditorium 2

Studentforeningen ELSA Oslo arrangerer flere konkurranser som simulerer situasjoner fra juristers arbeidsliv. Hør om hva forhandlingskonkurransen går ut på og hvordan studentdeltagerne forberedes.

Tid og sted: , Domus Juridica, Aud.1

Menneskerettighetsforkjempere har lenge kjempet mot straffefrihet for grove menneskerettighetsbrudd, som krigsforbrytelser, folkemord og voldtekt i krig. Med opprettelsen av internasjonale straffedomstoler kan individer - også statsledere - straffes for slike forbrytelser. Men nytter kampen?

Tid og sted: , Domus Juridica, Aud. 3

Over the last decades, international human rights law has grown in importance and in terms of norms, procedures, and institutions. Nowadays, we have nine core international human rights treaties that are widely ratified and ten so-called UN treaty bodies entrusted with monitoring compliance with the rights provided under their respective treaties.

Tid og sted: , Domus Juridica, Aud. 2

Concerns primarily over the cost of living have prompted recent violent protests in countries such as Chile and Lebanon. When added to widespread populist mobilisations in several more - not least the Brexit saga in the UK, and the distinctive characteristics of the Trump era -  the growth in popular discontent and potential for social upheaval becomes apparent.

Tid og sted: , Domus Juridica, 3. - 6. etasje

Studentforeningene ved Det juridiske fakultet forteller deg hva de gjør og hvordan du blir medlem. Kom innom stands i 3. – 6. etasje i Domus Juridica.

Tid og sted: , Auditorium 3

Hva er suksessfaktorer når straffedømte skal løslates fra fengsel og skape seg en ny tilværelse som lovlydige samfunnsborgere?

Tid og sted: , Domus Juridica, Aud. 2

Investigative interviewing is a non-coercive method for questioning victims, witnesses and suspects of crimes. Traditionally, the main aim of interrogations was to obtain a confession from the suspect and secure a conviction. 60 percent of countries still use torture to obtain such confessions. The term investigative interviewing represents a shift in police interviewing away from confessions and towards general evidence gathering.

Tid og sted: , Domus Juridica, Vestibylen 1. etasje

I høst kunne studenter for første gang prøve seg i Lovlab'en. Med mandat fra eksterne oppdragsgivere, jobbet de frem og overleverte utredninger innen temaer som klima, fri rettshjelp og digital forvaltning.

Tid og sted: , Platået i 3. etasje

Arkitekt Torkel Njå fra Mad arkitekter forteller om arkitekturen og arbeidet med å utforme bygget. Han tar deg og med på en liten vandring i bygget.

For å finne frem: Ta trappen til tredje etasje der du finner platået på toppen av passasjen som deler byggets to nederste etasjer.

Tid og sted: , 3. etasje: Undervisningsrom 3248 og PC-rom 3101

Kom og test ut ny rettsteknologi utviklet av studenter, og prøv deg selv på rettslig koding! Vi kjører to sesjoner oppstart kl 13.00 og kl 14.15

Tid og sted: , Domus Juridica, Aud.1

The Norwegian welfare agency (NAV) has followed Norway’s own rules rather than the rules under the European Economic Area (EEA) when it withheld benefits from recipients who had traveled to other EU and EEA countries, and secured prison sentences for some of them.

Norway has also been found in violation of the European Convention of Human Rights in recent child protection cases by the European Court of Human Rights.

Tid og sted: , Domus Juridica, Aud. 3

Machine learning, pattern recognition and digital data practices are increasingly commonplace in Law Enforcement. This presentation gives a general orientation about the rise of digital tools in law enforcement. Based on an extensive study of predictive policing software, it also argues that these tools have their own politics.

Tid og sted: , Domus Juridica, Auditorium 2

Stian Øby Johansen vil gi en liten demonstrasjon av hvordan "flipped classroom"-teknikken kan benyttes i en forelesningssal med 200 studenter til stede. Bli med og se hvordan du kan løse folkerettslige problemstillinger allerede etter få minutter.

Tid og sted: , Biblioteket, 2. etasje

Flere kunstverk er laget spesielt for Domus Juridica. Bli med på omvisning med blant annet kunstnerne selv.

Tid og sted: , Domus Juridica, Auditorium 3

Universitetet i Oslo ønsker inviterte gjester velkommen til den offisielle åpningen av Det juridiske fakultets nybygg Domus Juridica.

Resten av dagen er fylt med åpent program med bidrag fra studentforeninger og ansatte.

Tid og sted: , Domus Juridica, platå i 3. etg.

Irregulær migrasjon har lange historiske røtter. Hvordan håndterer vi i dag mennesker som av forskjellige grunner krysser landegrenser? De omtales ofte som illegale, papirløse, irregulære eller kriminelle. Hvor egnet er begreper som kriminalitet og kriminalisering i slike situasjoner?

Tid og sted: , Domus Juridica, Auditorium 1

Tid og sted: , Domus Juridica, Aud. 2

Å forhandle er en kjernekompetanse for jurister. Men hvordan oppnår du avtalen som er den beste for alle parter? Vi viser deg hvordan du kan lære å bli en bedre forhandler. Vi kjører to sesjoner à 30 minutter, kl 9.30 og kl 10.15