Hvorfor en jussblogg?

Det juridiske fakultet starter nå sin egen blogg, Retten i samfunnet. Hvorfor gjør vi dette?

Bilde har henter på tastatur. Copyright: UiO

Professor og forskningsdekan Vibeke Blaker Strand har tatt initiativet til bloggen Retten i samfunnet: - Bloggen legger til rette for at forskning og analyser blir formidlet i en kanal som vi selv har kontroll over, der rammene er fleksible, og der det er rom for å skrive argumentene skikkelig ut, forteller hun. Copyright: Silje I. Naranjo/UiO.

Fakultetets forskere jobber med temaer av stor samfunnsrelevans og aktualitet. Likevel når ikke forskningen vår nødvendigvis ut i samfunnet. Det er to hovedgrunner til dette.

Den ene er at vi har tradisjon for å publisere og formidle gjennom vitenskapelige publiseringskanaler – som ikke er lett tilgjengelige for personer utenfor akademia.

Den andre grunnen er at redaktørstyrte medier, for eksempel dagsavisene, har stramme rammer for format og antall ord i kronikker og debattinnlegg. Slike krav passer ikke alltid for forskere som ønsker å få frem nyanser og utviklingstrekk.

Dagsavisene foretar også en skarp prioritering av innlegg. Jeg vil tro det er flere enn meg som har opplevd å skrive en kronikk om et interessant tema – som ikke kommer på trykk.

Økt forståelse, meningsutveksling og diskusjon

Med jussbloggen lager vi en ny kobling mellom fakultetets forskere og samfunnet utenfor. Vi legger til rette for at forskning og analyser blir formidlet i en kanal som vi selv har kontroll over, der rammene er fleksible, og der det er rom for å skrive argumentene skikkelig ut.

Mitt og fakultetets ønske er at bloggen vil bidra til økt forståelse av hva komplekse spørsmål går ut på, til meningsutveksling og diskusjon.

Som forskningsdekan er jeg bloggens redaktør. Mitt ansvar er å lese gjennom bidrag før de publiseres, slik at det finner sted en kvalitetssjekk. Men det forskningsbaserte budskapet i det enkelte innlegg står for forfatterens egen regning.

Bloggen gir nye muligheter. Nå er det opp til fakultetets forskere å bruke den aktivt. Og så håper jeg at mange kommer til å følge med på det som skrives på jussbloggen!

Emneord: Formidling, Meningsutveksling, Diskusjon Av Vibeke Blaker Strand
Publisert 13. okt. 2023 13:36 - Sist endra 18. okt. 2023 14:38
About-image

Om fakultetsbloggen