Agenda
Det står mat og drikke klart til panelet fra kl 16.00 i Kollegierommet
Velkommen og kort orientering fra fakultetet
- Orientering om pågående prosjekter og prosesser ved fakultetet og i CELL.
- Refleksjoner fra sist møte
Perspektivfag i rettsstudiet (ca.16.15 - 16.50)
Som del av 4. studieår skal alle studenter på rettsstudiet velge ett av tre mulige perspektivemner: Rettssosiologi, Rettsøkonomi og Rettsfilosofi. Fakultetet har nedsatt en arbeidsgruppe som arbeider våren 2024 med å se på dette emnetilbudet. Gruppen ser på hvilke fag som burde tilbys som perspektivemner på 4. studieår.
Alf Petter Høgberg er studieårsansvarlig på 4. studieår og deltar for å orientere om arbeidsgruppen og få innspill fra panelet om hvilke perspektivfag de ønsker inn på rettsstudiet.
Arbeidslivets forventninger til digitale ferdigheter i studiet (ca. 17.00-18.30)
Digitale ferdigheter er knyttet evnen til å bruke digitale verktøy, databaser og systemer, det favner også over forståelse for hvordan digitaliseringen og særlig utviklingen av kunstig intelligens (KI) preger rettssamfunnet.
Fakultet ønsker å høre om arbeidslivets forventninger til digitale ferdigheter og nivået til de uteksaminerte kandidatene fra rettsstudiet. Er det panelets inntrykk at studentene som går ut fra rettsstudiet er "digitale nok" for å takle utfordringene i arbeidslivet? Har paneldeltagerne innspill til hvordan en kan arbeide for å bedre integrere både oppøving av digitale evner og kunnskap om temaer som krever forståelse for komplekse digitale systemer?
Vi ønsker å høre flere eksempler på hvordan KI-verktøy tas i bruk i arbeidslivet og om dette har fått innvirkning på arbeidsoppgavene til særlig de som er ferske i arbeidslivet.
Som del av diskusjonen ønsker fakultetet å orientere om forberedende arbeid til en strategi for KI i undervisning, og om CELLs søknad om utviklingsmidler til å arbeide med en ferdighetsstige innenfor KI på rettstudiet.
Fakultetet ønsker også å høre fra panelet om deres tanker rundt gjennomføring av eksamen og forholdet til fusk og bruk av KI. Hva gjør utbredelsen av bruken av KI-verktøy med hvordan en kan bedømme hjemmeeksamener?