Protokollen må anses som foreløpig inntil den vedtas i av fakultetsstyret 17.2.2011.
Torsdag 9. desember, kl 12-18, Lysebu
Til stede: Hans Petter Graver, Marit Halvorsen, Tone Sverdrup, Frederik Zimmer, Alf Petter Høgberg, Bjørg Ven, Bente Lindberg Kraabøl, Liv Inger Gabrielsen, Kristin Feed og Charlotte Nordbakken
Observatører: Inger-Johanne Sand og Irina Fodchenko
Fra administrasjonen: Benedicte Rustad, Elisabeth Pedersen Lange, Trond Skjeie, Randi Rørlien og Eirik Haakstad (referent)
Forfall: Liv Finstad, Hans Henrik Klouman, Roy-Andrè Sørheim og Synnøve Ugelvik
Vedtakssaker
Sak 1 Protokoll fra styremøtet 25.10.2010
Vedtak:
Protokollen fra styremøtet godkjennes.
(Enstemmig vedtatt)
Sak 2 Budsjett 2011 og langtidsbudsjett 2011-2015
Vedtak:
Styret vedtar årsbudsjett for 2011. Dekanen får fullmakt til å gjøre mindre endringer. Langtidsbudsjettet for 2011-2015 tas til etterretning.
(Enstemmig vedtatt)
Sak 3 Møtetider 2011
Vedtak:
Følgende møtetider vedtas:
- torsdag 17. februar, kl 12-15
- torsdag 14. april, kl 12-15
- onsdag 8. juni, kl 12-15
- torsdag 27. oktober, kl 12-15
- torsdag 8. desember, kl 12-15
(Enstemmig vedtatt)
Sak 4 Valgkomité for Det juridiske fakultet
Vedtak:
Det juridiske fakultet foreslår følgende valgkomité:
- Professor Knut Kaasen
- Professor Kristian Andenæs
- Professor Marit Halvorsen
- Student Roy-Andrè Sørheim
- Rådgiver Randi Saunes
Med unntak av studentrepresentanten, er valgkomiteens funksjonstid 01.01.11-31.12.14. Funksjonstiden for studentrepresentanten er 01.01.11-31.12.11.
Saken oversendes Universitetsstyrets tilsettingsutvalg.
(Enstemmig vedtatt)
Sak 5 Orienteringssaker
- a) Jusstudiet i endring. Marit Halvorsen orienterte om status i arbeidet med ny studieordning.
- b) Revidert årsplan 2011-2013. Hans Petter Graver orienterte om endringene i årsplanen etter forrige styremøte.
- c) Økonomien i studieprogrammene. Trond Skjeie orienterte om økonomien i fakultetets studieprogrammer.
- d) Privatister i jusstudiet. Hans Petter Graver orienterte om innspill fra ”de største advokatfirmaene” vedrørende privatistordningen.
- e) Internt handlingsrom. Benedicte Rustad orienterte om status i UiOs prosess Internt handlingsrom.
- f) Oppfølging av Arbeidstilsynets rapport. Elisabeth Pedersen Lange orienterte om UiOs oppfølging av tilsynsrapport fra Arbeidstilsynet. Rapporten vedlegges protokollen til fakultetsstyrets medlemmer.
- g) Fakultetets arealbehov. Hans Petter Graver orienterte om status i spørsmålet om nye lokaler til fakultetet.
Sak 6 Tilsettingssaker
Innstillings- og tilsettingsutvalget (ITU) vedtok i møtet 26. oktober at:
- a) Mads Andenæs gis opprykk til professor innen fagområde rettsvitenskap på bakgrunn av foreliggende kompetanseerklæring. Opprykket har virkning fra 15. september 2010.
- b) Bedømmelsen for opprykk godkjennes. Knut Papendorf gis opprykk til professor innen fagområdet rettssosiologi med virkning fra 15. september 2009.
- c) Heidi Mork Lomell tilsettes i 100 % stilling som eksternfinansiert forsker SKO 1109 fra og med 01.12.2010 til og med 31.05.2011. Stillingen forlenges i tillegg i perioden 01.06.11-31.10.11 på grunnlag av utført undervisning. ITU ber dekanen ta opp Lomells stilling med instituttet for vurdering av videre tilsettingsforhold.
Sak 7 Fullmaktssaker
Dekanen fattet 18. oktober følgende vedtak:
- a) Erik Boe blir gjenoppnevnt som representant for Programrådet for forvaltningsinformatiske studier (PFIN) for perioden 2011-2013. Kristian Andenæs blir gjenvalgt som gjenoppnevnt som vararepresentant for Programrådet for forvaltningsinformatiske studier (PFIN) for perioden 2011-2013.
- b) Kirsti Strøm Bull oppnevnes som styremedlem i "Andres Jahres fond for vitenskapens fremme" for perioden 01.01.2011- 31.12.2014. Ulf Stridbek oppnevnes som varastyremedlem i "Andres Jahres fond for vitenskapens fremme" for perioden 01.01.2011- 31.12.2014.
Sak 8 Eventuelt
Hans Petter Graver takket Kristin Feed og Charlotte Nordbakken, som begge deltok på sitt siste styremøte, for innsatsen i fakultetsstyret.
Styreseminar (kl 15-17)
Sak 9 Styreevaluering
Eirik Haakstad presenterte resultatene fra spørsmålene som var sendt ut til styremedlemmene før møtet. I styrets diskusjon kom det opp tre konkrete oppfølgingspunkter for fakultetet:
- Ikke å avlyse styremøter selv om det få større saker
- Lage klarere vedtaksforslag, samt konkludere og oppsummere tydeligere i møtene
- Opplæring av nye styremedlemmer i universitetsregnskap
Sak 10 Evaluering av forskergruppene
Hans Petter Graver presenterte rapporten om fakultetets forskergrupper og hvordan styret skal involveres i den videre prosessen. Særlig to spørsmål synes relevante for styrebehandling i juni 2011:
- Hvordan bør forskningen på fakultetet organiseres fremover?
- Hva slags type tiltak bør iverksettes for å stimulere forskningen på fakultetet?
Det juridiske fakultet, 15. desember 2010
Hans Petter Graver, Dekan
Benedicte Rustad, Fakultetsdirektør