Protokoll fra møte 3/2021 i fakultetsstyret

Til stede: Ragnhild Hennum, Tarjei Bekkedal, Inger Berg Ørstavik, Ole Kristian Fauchald, Martine S. B. Lie, Odd Erik Pedersen, Siri Teigum, Bjørn Erik Thon, Embla Mandt Larsen Mellgren, Sander Bøe Bertelsen og Bror Formo Nissen.

Fra administrasjonen: Oddrun Rangsæter og Eirik Haakstad (referent)

 

V-SAK 1 Godkjenning av protokoll fra styremøtet 17. juni

Arkivsaksnummer: 2021/3148

Vedtak:

Protokollen fra styremøtet 17. juni godkjennes.

(Enstemmig vedtatt)

 

V-SAK 2 Regnskap pr. 31.8.2021

Arkivsaksnummer: 2017/1402

Lars Botten presenterte regnskapet. I DFØs systemer som vi har brukt hele det siste tertialet, er det en treghet i bestillingsdelen og problemer med times- og oppdragskontrakter som igjen påvirker avsetningene i regnskapet.

Til prosjektporteføljen stilte styret spørsmål ved differansen mellom regnskapet og budsjettet. Hoveddelen av differansen skyldes en omlegging av regnskaps- og budsjetteringsverktøyet, der budsjetteringen er gjort etter gammel måte og regnskapet på ny måte. Forsinkelser i oppstart av, og aktiviteter i, enkelte prosjekter som følge av Korona bidrar også til differansen.

Styret stilte videre spørsmål ved formuleringen i saksdokumentene om at fakultetet vil vurdere mer langsiktige tiltak for å bruke av overskuddet, men må først få en avklaring om departementet vil inndra deler av overskuddet.

Denne formuleringen knytter seg til Kunnskapsdepartementets (KD) fem-prosentregel om at overskudd ut over fem prosent på institusjonsnivå kan inndras. En eventuell inndragning fra UiO til KD avhenger dermed også av andre enheters resultater. Fakultetet ønsker likevel ikke å akkumulere et for stort overskudd, og vi har en plan om å øke antallet stipendiater og postdoktorer, samtidig som vi legger en mer ekspansiv plan for ansettelser i faste vitenskapelige stillinger.

Studentene stilte spørsmål om deler av overskuddet også skyldes innsparinger som følge av hjemmeeksamen de siste semestrene. Fakultetet sparer ingenting på hjemmeeksamen. UiO har en fast og langsiktig leieavtale med Silurveien der alle fakultetene bidrar, uavhengig av om lokalene brukes eller ikke. Det bør kommuniserer tydelig ut at innsparinger ikke er bakgrunn for overgang til hjemmeeksamen.

Vedtak:

Fakultetsstyret tar det fremlagte perioderegnskapet til orientering.

Fakultetsstyret uttrykker bekymring for konsekvensene av overgangen til DFØs systemer, med hensyn til både kvaliteten på systemene og merbelastningen for administrasjonen. Det er en sterk forventning fra fakultetsstyret at universitetsledelsen tar dette opp med DFØ, slik at DFØ leverer slik det er avtalt.

(Enstemmig vedtatt)

 

D-SAK 1 Årsplan 2022-2024

Arkivsaksnummer: 2021/5698

Dekanen orienterte om at fakultetsstyret skal vedta årsplanen i desember, og at den legges fram for diskusjon i dette møtet. Trond Skjeie presenterte utkastet til årsplanen. Etter styrets diskusjon i juni har administrasjonen omstrukturert dokumentet med resultatmål før tiltak, og også skrevet inn styrets innspill fra junimøtet.

Styret hadde tre overordnede tilbakemeldinger:

(1) Årsplanen inneholder mange tiltak på ulike nivåer, og det er vanskelig å lese hva som er gamle og nye tiltak, hva som er egne resultatmål og tiltak og hva som er sentrale føringer. Sannsynligvis kan flere tiltak strykes uten at det får negative konsekvenser for planen. Planen kan med fordel skille mellom engangstiltak og gjentagende oppgaver, og også angi hvilke aktiviteter som rapporteres til styret og hvilke som inngår i mer ordinær drift.

(2) I møtet i juni fremhevet styret noen spesielle aktiviteter under hovedmålene i Strategi 2030. Styret mente at disse aktivitetene burde ha høy prioritet de kommende årene, noe som bør komme tydeligere frem i årsplanen. Styrets særlige prioriteringer kan eksempelvis fremheves ved å stryke mindre viktige tiltak (jf. punkt 1 over), eller ved å synliggjære at disse er spesielt viktige i første del av treårsperioden.

(3) Noen av resultatmålene fremstår mer som indikatorer enn mål. En bedre struktur kan være å ha generelle mål med to-tre underliggende og konkrete indikatorer.
Videre hadde styret noen konkrete tilbakemeldinger. Det ble påpekt at fakultetet ikke bare bør utrede en mentorordning, men få til bedre mottak av nyansatte. Styret mente at det er uheldig at undervisningsmateriell legges bak lukkede murer, og at dette motarbeider ønsket om mer åpenhet og dialog med samfunnet. Styret kommenterte også at fakultetet/UiO må tilstrebe å finne gode og hensiktsmessige løsninger for nettpublisering med utgangspunkt i krav til universell utforming.

Det var enighet i styret at årsplanen innledningsvis bør stadfeste hva vi vil tilbake til etter Korona – at vi først og fremst er et fysisk universitet.

Administrasjonen jobber videre med dokumentet ut fra styrets tilbakemeldinger. En revidert versjon av årsplanen sendes på høring til styret i november med mulighet for å komme med skriftlige kommentarer før sluttbehandling i møtet 6. desember.

 

O-SAK 1 Orienteringer fra fakultetsledelsen

Status korona: Ansatte er tilbake på jobb, og byggene er åpne. Et styremedlem stilte spørsmål om eierskap til og gjenbruk av digitalt undervisningsmateriale når undervisningen igjen blir fysisk. Her er det ikke et generelt svar, men fakultetet må vurderer de konkrete problemstillingene når de oppstår.

Studiestart: Høstens studiestart var preget av korona, og vi fortsetter med fysisk kursundervisning og digitale forelesninger ut semesteret. Det har vært noen særskilte støttetiltak for de nyeste studentene, blant annet ekstra kollokviegrupper. Studentene trakk frem ekstratiltak i rettslig argumentasjon, der studentene har fått muntlige en-til-en tilbakemeldinger fra studentveiledere, som særlig positivt.

Ny fakultetsdirektør: Oddrun Rangsæter er ansatt som ny fakultetsdirektør fra 1. juli.

 

O-SAK 2 Budsjett 2022 og langtidsbudsjett 2022-2026 – orientering om status og prosess

Arkivsaksnummer: 2021/5710

Utfordringene med DFØ-systemene som ble redegjort for i V-SAK 1, har også medført at fakultetet ikke har fått gjort de nødvendige beregningene for å legge frem et budsjettforslag. Vi kommer tilbake til styret med budsjett og langtidsbudsjett til møtet i desember, og legger da også frem forslag til en mer ekspansiv stillingsplan.
Styret stilte spørsmål om merbelastning for administrasjonen og om det er behov for flere teknisk-administrativt ansatte.

Kutt i administrasjonen er ikke lenger et tiltak i årsplanen, og det er heller ikke lagt inn i budsjettet. Omlegging av undervisningen som følge av Korona og langtidssykmeldinger i Studie- og Eksamensseksjonen har ført til merbelastning på deler av administrasjonen. Fakultetet mener imidlertid at dette ikke vil vedvare, og vi er også i gang med å se på organiseringen av studieadministrasjonen, blant annet for å få ned arbeidsbelastningen og få en mindre sårbar administrasjon.

 

O-SAK 3 Publikasjoner

Randi Rørlien presentert fakultets publikasjonspoeng og trender i fakultetets publisering for perioden 2011-2020.

Styret stilte spørsmål om hvordan fakultetets publiseringstall er sammenlignet med både andre land og fakultetets egne mål.

Hvert land har sine egne, nasjonale systemer, og det er derfor vanskelig med direkte sammenligninger. Internasjonale rangeringer som Times og Shanghai er det nærmeste vi kommer, og her ligger fakultetet godt an i nordisk sammenheng. Fakultetet har ikke tallfestede mål for publiseringen, men oppfordrer ansatte til å publisere ut fra ønsket målgruppe heller enn å tenke på hvilke publiseringskanaler som gir mest uttelling.

 

O-SAK 4 Informasjons- og drøftingsmøter (IDF)

Arkivsaksnummer: 2016/5529

Referatene fra IDF-møtene 27. august og 1. oktober fulgte med innkallingen, men ble ikke kommentert i møtet.

 

O-SAK 5 Ansettelsessaker

Innstillings- og tilsettingsutvalget (ITU) har i perioden juni til september 2021 fattet følgende ansettelsesvedtak:

  • Kaufmann og Lohne får tilbud om stilling som førsteamanuensis (SKO 1011) i kriminologi ved IKRS. Hvis begge takker nei til tilbudet om stilling går tilbudet videre til Andersen (arkivsaksnr. 2020/5967).
  • Anders Mikelsen får tilbud om stilling som førsteamanuensis i rettsvitenskap (SKO 1011), fagområde skatte- og avgiftsrett, ved Institutt for privatrett (arkivsaksnr. 2020/10570).
  • Anne Beth Engan får tilbud om stilling som stipendiat SKO1017 ved det juridiske fakultet. Om hun takker nei til stillingen, går saken tilbake til bedømmelseskomitéen for rangering av de to siste søkerne (arkivsaksnr. 2020/12373).
  • Johannes Hygen Meyer får tilbud stilling som postdoktor (SKO 1352) ved Det juridiske fakultet. Dersom Meyer takker nei til stillingen, går tilbudet videre til Rosa Manzo (arkivsaksnr. 2020/12434).
  • Morten Nadim gis tilbud om ansettelse som forsker med doktorgrad (SKO 1109) i 20% midlertidig bistilling i 3 år ved IOR (arkivsaksnr. 2021/12981).
  • Dan Uehara gis tilbud om ansettelse som stipendiat i pedagogikk/rettsvitenskap (SKO 1017) ved Det juridiske fakultet, CELL (arkivsaksnr. 2020/9868).
  • Natalia Torres Zuniga gis tilbud om stilling som postdoktor (SKO1352) for perioden 01.10.21-30.09.24 ved Norsk senter for menneskerettigheter under forutsetning av at endelig NFR-kontrakt er inngått (arkivsaksnr. 2015/9814).

 

O-SAK 6 Dekanvedtak

Dekanvedtakene publiseres på egen nettside.

 

O-SAK 7 Eventuelt

Dekanen orienterte om at studiedekanen har bedt om å bli løst fra sitt verv som følge av ledelse av og deltakelse i flere store prosjekter. Vervet som studiedekan er omfattende og kan ikke kombineres med disse prosjektene. I henhold til UiOs valgreglement § 23 nr. 3 vil dekanen foreslå en ny kandidat for fakultetsstyret, og styret avgjør da om denne godkjennes eller om det må gjennomføres nyvalg. Dekanen vil innkalle til et ekstraordinært styremøte så snart en ny kandidat er klar. Studiedekan Tarjei Bekkedal vil sitte i stillingen til en ny kandidat er på plass. Dekanen og styret takket Bekkedal for svært godt arbeid i en krevende periode.

 

Det juridiske fakultet, 18. oktober 2021

 

Publisert 10. des. 2021 13:26 - Sist endra 10. des. 2021 13:26