Protokoll fra møte 1/2022 i fakultetsstyret

Til stede: Ragnhild Hennum, Vibeke Blaker Strand, Ole Kristian Fauchald, Inger Berg Ørstavik, Trygve Harlem Losnedahl, Odd Erik Pedersen, Siri Teigum, Bjørn Erik Thon, Sander Bøe Bertelsen, Tobias Rade Evensen og Bror Formo Nissen

Fra administrasjonen: Oddrun Rangsæter, Marianne Jenum Hotvedt og Eirik Haakstad (referent)

V-SAK 1 Godkjenning av protokoll fra styremøtet 6. desember

Arkivsaksnummer: 2021/3148

Vedtak:

Protokollen fra styremøtet 6. desember godkjennes med de endringene som fremkom i møtet.

(Enstemmig vedtatt)

 

V-SAK 2 Regnskap pr. 31.12.2021

Arkivsaksnummer: 2017/1402

Dekanen orienterte om en feil regnskapssystemet der utgående balanse fra 2021 ikke tilsvarer inngående balanse i 2022. Fakultetet har kontroll på den utgående balansen og legger denne til grunn i det videre arbeidet.

Lars Botten presenterte regnskapet.

  • Fakultetsstyret hadde tre overordnede kommentarer/spørsmål til regnskapet:
  • Det kunne ha vært brukt mer midler på å motvirke uheldige konsekvenser av Covid 19. Fakultetsledelsen informerte om at fakuiltetet har brukt ekstra midler til undervisningsstøtte og har bl.a. ansatt en ekstra IT-medarbeider som i vesentlig grad har bidratt til god digital undervisning.
  • Fakultetet synes generelt å være for forsiktige i budsjetteringen med hensyn til tilslag på eksterne prosjekter. Ut fra tidligere søknadsrunder bør det være mulige å beregne et gjennomsnitt av antall prosjekter som innvilges og legge denne beregningen til grunn for budsjetteringen. Fakultetsledelsen kommenterte at anslaget bygges på innspill fra instituttene, men administrasjonen tar med dette i arbeidet med kommende budsjett.
  • Hvorfor har vi ikke ansatt flere stipendiater og postdoktorer når vi ligger godt under måltallet? Fakultetsledelsen kommenterte at det ikke bør ansettes for mange på en gang, terskelen for å få stilling blir da for lav. Videre er det i dag 10-11 stillinger som er under ansettelse, og vi planlegger jevnlig nye utlysninger slik at måltallet nås.

Vedtak:

Fakultetsstyret vedtar det fremlagte årsregnskapet.

(Enstemmig vedtatt)

 

V-SAK 3 Tilbakemelding til Forskningsrådet på evalueringen av rettsvitenskapelig forskning (JUREVAL)

Arkivsaksnummer: 2019/14307

Dekanen og forskningsdekanen innledet kort og orienterte om overordnet om JUREVAL-rapporten.

Styret mente at fakultetets svar burde være noe mer konkret og kommentere flere av kulepunktene i rapporten. Administrasjonen går gjennom svaret på nytt, og dekanen ferdigstiller svaret før 1. mars.

Vedtak:

Fakultetsstyret vedtar tilbakemeldingen til Forskningsrådet med de endringer som fremkom i møtet. Dekanen får fullmakt til å ferdigstille svaret i tråd med styrets innspill.

(Enstemmig vedtatt)

 

O-SAK 1 Orienteringer fra fakultetsledelsen

Status korona

Fakultetet og UiO har åpent helt opp igjen.

Studie- og semesterstart

Planen med digitale forelesninger og delvis fysiske kurs fram til vinterferien er gjennomført. Etter vinterferien blir det normal fysisk undervisning uten avstandskrav. Fakultetet legger ikke opp til noe generelt digitalt eller hybrid tilbud, men vi strekker oss langt for å tilrettelegge ved sykdom. Vårens eksamener på Master i rettsvitenskap gjennomføres som hjemmeeksamen, mens Senter for rettsinformatikk og Institutt for kriminologi or rettssosiologi skal ha noen fysiske eksamener.

Styret stilte spørsmål om hvorfor UiO tidlig besluttet halv kapasitet i Silurveien for alle vårens eksamener. Denne beslutning var et viktig premiss for planleggingen av alle fakultetenes eksamener for vårsemesteret. For å skape forutsigbarhet for studentene måtte beslutningen tas tidlig i semesteret, selv om den kan virke som noe forsiktig. Fakultetet minner likevel om at vi fremdeles er i en pandemi som er forholdsvis uforutsigbar.

Sivilombudets avgjørelse i klage om pensumfastsettelse

Denne saken har gått over flere år, og dreier seg om fastsettelse av anbefalt hovedlitteratur. Våre retningslinjer for fastsettelse av litteratur sier at ansvarlig faglærer forhører seg med de øvrige faglærerne og anbefaler deretter til Programrådet for master i rettsvitenskap (PMR). Sivilombudet har konkludert med at en av faglærerne var inhabil da vedkommende anbefalte sin egen bok framfor en annen. PMR har behandlet fastsettelsen på nytt, og boken er tatt inn igjen som anbefalt hovedlitteratur fra og med neste semester. UiO sentralt svarer Sivilombudet etter innspill fra fakultetet.

 

O-SAK 2 Valgemneprosessen

Studiedekanen presenterte valgemneprosessen.

Styret kommenterte at fakultetet bør ha en overordnet tanke med valgfagsporteføljen. Dette kan gjøres ved å knytte profilene for valgemnene til overordnede temaer i Strategi 2030 som internasjonalisering, juss og teknologi, bærekraft og demokrati. Valgemnene bør også ses i sammenheng med EVU-satsningen.

Fakultetsledelsen kommer tilbake til styret med orientering om status i senere møter.

 

O-SAK 3 Organisering av forskningen

Arkivsaksnummer: 2018/6413

Forskningsdekanen informerte om rapporten om organisering av forskergruppene og den pågående høringen.

Styret kommenterte at forsker- og faggrupper kan knyttes tettere til undervisningen, og at dette kan være et incitament for mer forskningsbasert undervisning. Videre påpeker JUREVAL at internasjonaliseringen ved fakultetet i stor grad drives av enkeltpersoner. En ny forsker- og faggruppestruktur kan også støtte opp under en mer institusjonalisert internasjonalisering.

Administrasjonen tar med disse to innspillene i forberedelsene til beslutning av ny struktur som gjøres etter at høringen er avsluttet 1. mars.

 

O-SAK 4 Informasjons- og drøftingsmøter (IDF)

Arkivsaksnummer: 2016/5529

Referatene fra de to siste IDF-møtene ble ikke kommentert, men dekanen informerte kort om prosessen UiO IT. Universitetsstyret fattet i 2021 vedtak om at brukerstøttedelen av IT-virksomheten ved UiO skal sentraliseres i en felles enhet. Det pågår nå en prosess for å skille ut oppgaver, årsverk og etter hvert personer som skal inngå i den nye, felles enheten.

 

O-SAK 5 Ansettelsessaker

Innstillings- og tilsettingsutvalget (ITU) har i perioden desember til februar fattet følgende ansettelsesvedtak:

  • Martín Di Marco får tilbud om stillingen som postdoktor (SKO 1352) ved Institutt for kriminologi og rettssosiologi. Dersom Di Marco takker nei går tilbudet videre til neste innstilte kandidat i den rekkefølgen de er innstilt (arkivsaksnr. 2021/11867)
  • David Rodriguez Goyes får tilbud om stilling som forsker (SKO 1109) ved Institutt for kriminologi og rettssosiologi (arkivsaksnr. 2021/12459).
  • Naureen Rahim får tilbud om stillingen som stipendiat (SKO 1017) ved Institutt for kriminologi og rettssosiologi. Dersom Rahim takker nei, går tilbudet om stilling til Radhika Nair (arkivsaksnr. 2021/4747).
  • Renate Heggelund får tilbud om stilling som stipendiat (SKO 1017) ved det juridiske fakultet (arkivsaksnr. 2021/3182).
  • Silje Bakken ansettes i midlertidig stilling som universitetslektor (SKO 1009) ved Det juridiske fakultet, Institutt for kriminologi og rettssosiologi. Dersom Bakken takker nei går tilbudet videre til innstilte kandidat nr. 2, deretter nr. 3 og deretter nr. 4 (arkivsaksnr. 2021/14700)
  • Jørgen Sørgard Skjold og Johann Ruben Leiss tilbys 15 % midlertidige bistillinger som førsteamanuensis II for perioden 01.02.2022-31.05.2025 (arkivsaksnr. 2022/2993).

 

O-SAK 6 Dekanvedtak

Dekanvedtakene publiseres på egen nettside.

Styret viste til dekanvedtaket om opptaksrammer og etter- og videreutdanning (EVU), og stilte spørsmål om hvordan dette tilbudet skulle organiseres. Fakultetet har fått helt nye studieplasser til EVU, og har besluttet å etablere EVU-tilbud i tre av de største valgfagene som tas av mange ikke-jurister.

 

O-SAK 7 Eventuelt

Tre saker ble kommentert under eventuelt:

  • Lektorstillingen i rettsvitenskap som nå er lyst ut, er rettet mot sivilprosess fordi vi i dag kun har én fast vitenskapelig i et så stort fag, noe som er for sårbart.
  • Likestillings- og mangfoldsutvalget (LiMU) har laget Tiltaksplan for likestilling, mangfold og inkludering 2021-2024 som er vedtatt av dekanen og publisert på fakultetets nettsider. Forskningsdekanen har overtatt som leder av LiMU.
  • Styret stilte spørsmål fakultetet planlegger en evaluering om hva vi har lært av pandemien, med hensyn til både krisehåndtering og organisering av arbeidet. Foreløpig er dette håndtert på universitetsnivå, og fakultetet har ikke lagt noen konkret plan. Fakultetsledelsen ser nytten av en slik evaluering, men ønsker å avvente en eventuell UiO-styrt prosess.

 

Det juridiske fakultet, 22. februar 2022

 

Publisert 23. juni 2022 15:20 - Sist endra 23. juni 2022 15:20