Protokoll fra møte 2/2022 i fakultetsstyret

Til stede: Ragnhild Hennum, Vibeke Blaker Strand, Ole Kristian Fauchald, Inger Berg Ørstavik, Tomas Midttun Tobiassen, Odd Erik Pedersen, Bjørn Erik Thon, Siri Teigum, Sander Bøe Bertelsen, Tobias Rade Evensen og Ove Kenneth Nodland.

Forfall: Trygve Harlem Losnedahl og Bror Formo Nissen

Fra administrasjonen: Marianne Jenum Hotvedt, Oddrun Rangsæter og Eirik Haakstad (referent)

 

V-SAK 1 Godkjenning av protokoll fra styremøtet 18. februar

Arkivsaksnummer: 2022/966

Vedtak:

Protokollen fra styremøtet 18. februar godkjennes med de endringer som fremkom i møtet.

(Enstemmig vedtatt)

 

V-SAK 2 Regnskap pr. 30.04.22

Arkivsaksnummer: 2017/1402

Lars Botten presenterte regnskapet. Etter møtet i februar har vi fått klarhet i at forskjellen mellom utgående og inngående balanse ved nyttår skyldtes omlegging av et regnskapsprinsipp. UiO har regnskapsført prosjekter som er direktefinansiert fra departementer som prosjekter, mens Stortinget ser på dem som bevilgningsfinansierte. For UiOs regnskap har omleggingen en engangseffekt.

Underforbruket skyldes for en stor del lavere aktivitet under pandemien og at fakultetet har færre ansatte i rekrutteringsstillinger enn finansieringen tilsier. Instituttene har signalisert at aktiviteten skal ta seg opp mot nivået før pandemien de kommende månedene. Opprettelsen av nye fag- og forskergrupper skal også stimulere til økt aktivitet. Til de åpne stipendiat- og postdoktorstillingene kommer det for tiden færre søkere enn tidligere, og fakultetet opplever at det er vanskeligere å fylle disse stillingene så raskt som vi skulle ønske. Fakultetet bør vurdere tiltak for å bedre rekrutteringen til slike stillinger, herunder bedre og eventuelt automatisk informasjon til søkere om ansettelsesprosessen.

Fakultetsstyret stilte spørsmål om UiO har noe tak for hva som aksepteres av overskudd. Staten har en regel på fem prosent av grunnbevilgningen, men på statlig nivå måles UiO som en enhet. Hvert enkelt fakultet har litt handlingsrom internt ved UiO. Fakultetet måles på om langtidsbudsjettet går i balanse og om vi har en plan for hvordan midlene skal brukes.

Fakultetsstyret ønsket informasjon om to saker på et senere møte:

  • Informasjon om hvordan fakultetet jobber med rekruttering til både faste vitenskapelige stillinger og rekrutteringsstillinger.
  • Informasjon om hvordan fakultetet legger til rette for uttak av forskningsfri og sammenhengende lengre forskningsopphold borte fra kontoret sett i lys av UiOs klimastrategi.

Vedtak:

Fakultetsstyret tar det fremlagte perioderegnskapet til orientering.

(Enstemmig vedtatt)


 
V-SAK 3 Budsjett 2023 og langtidsbudsjett 2023-2027

Arkivsaksnummer: 2022/13045

Lars Botten presenterte budsjettet og langtidsbudsjettet.

Fakultetets studenter tar nå i gjennomsnitt flere studiepoeng (50,5 pr. år) enn tidligere, noe som har en positiv effekt på inntektene. Dette kan være resultat av målrettede tiltak som er iverksatt, men også endrede eksamensformer under Covid 19. Styret kommenterte at pandemien også har medført at det har vært færre tilgengelige deltidsjobber for studentene, og at studiepoengsproduksjonen også kan synke om flere studenter igjen jobber mer ved siden av studiet.

Fakultetsstyret stilte spørsmål om videreføringen av ABE-kutt i budsjett 2023 og langtidsbudsjett 2023-2027. Signalene fra regjeringen er at kutt i administrasjon skal videreføres, men kanskje på en annen måte enn tidligere.

Fakultetsstyret foreslo å bruke mer penger på rekrutteringstiltak for stipendiater og postdoktorer, og også å vurdere om og hvordan mer av underforbruket kan komme dagens stipendiater og postdoktorer til gode. Fakultetet tar med dette innspillet videre i budsjetteringen.

Vedtak:

Styret slutter seg til forslag til nytt tiltak for budsjett 2023.

(Enstemmig vedtatt)


 
V-SAK 4 Oppnevning av valgkomité for Institutt for privatrett (IFP)

Arkivsaksnummer: 2022/15299

Vedtak:

Fakultetsstyret oppnevner følgende valgkomité for IFP for instituttledervalget i 2022:

  • professor Ole-Andreas Rognstad (leder)
  • professor Lee Bygrave
  • student Sigrid Frafjord Landa
  • kontorsjef Eli Knotten

(Enstemmig vedtatt)

 

O-SAK 1 Orienteringer fra fakultetsledelsen

Annullering av eksamen

Ved en feil var sensorveiledningen tilgjengelig for studentene på eksamen i et valgemne. Både ansvarlig faglærer og dekanatet mente at studentene som hadde veiledningen, fikk en urimelig fordel, og at dette var en så alvorlig feil ved eksamen at den burde medføre annullering. Flere studenter klaget på denne avgjørelsen, og fikk også medhold av den sentrale klagenemnden, noe som medførte at eksamenen ble opprettholdt. Studentene kan imidlertid ta denne eksamenen på nytt i august uten at det teller på gjentakskvoten.

Omorganiseringer og administrative ressurser

Fakultetets forbedrede økonomi de siste årene har medført at vi ansetter vikarer raskere og for en lengre periode enn tidligere. Fakultetets studie- og eksamensseksjon er fra 1. juni omorganisert med bl.a. studieårsteam som administrerer både undervisning og eksamen. Det er tilført et nytt fast årsverk til studie- og eksamensadministrasjon. I forbindelse med omorganiseringen av IT er det også opprettet en ny fast stilling som skal brukes til undervisningsstøtte, finansiert av UiO sentralt. Alle våre IT-ansatte flyttes inn i den nye IT-organisasjonen, men med de samme oppgavene som i dag. «IT sentrum» overtar ansvaret for museene, festsalen og professorboligen, og blir til sammen 11 ansatte (en økning fra dagens 8). Fakultetet bidrar til utviklingen av en leveranseavtale der vi forutsetter samme service som vi har nå.

Konsekvenser av endringer i Norges forskningsråd (NFR)

Det er foreløpig usikkert om og eventuelt hvilke konsekvenser situasjonen i NFR får for fakultetet. NFR undersøker om kostnader på prosjekter kan forskyves framover, og for oss kan dette være aktuelt for tre prosjekter. Om det ikke kommer Fripro-tildelinger, kan det få effekt for fakultetet som normalt får 1-2 slike prosjekter årlig.

Nasjonalt dekanmøte 30. til 31. mai

I tillegg til fortløpende kontakt, møtes dekanatene fra Oslo, Bergen og Tromsø møtes fysisk en gang i året. Agendaen for disse møtene er særlig saker der vi ser behov for samordning. I årets møte ble bl.a. publisering, studieadministrative tjenester og fastsettelse av pensum diskutert.

 

O-SAK 2 Årsplan 2022-2024 - Statusrapport pr 1. tertial 2022

Arkivsaksnummer: 2021/5698

Dette er første statusrapporten på gjeldende årsplan, og fakultetet tenker å lage en rapport til styret for hvert tertial slik at de følger regnskapsåret.

Fakultetsstyret kommenterte at denne rapporten var på riktig detaljeringsnivå, men at styret må involveres om aktiviteter foreslås ned- eller bortprioritert.

Fakultetsstyret stilte spørsmål om utvidelsen av mentorordningen for stipendiater er en forbedring siden godskrivingen for mentorene er redusert fra 5 til 2,5 timer. Mentorordningen har blitt utvidet fra kvinnelige stipendiater til å omfatte både kvinnelige og mannlige stipendiater og postdoktorer. For fakultetet har det ikke vært et spørsmål om ressursbruk, men den nye godskrivingen signaliserer at dette er et lavterskeltilbud, og at vi ikke forventer at mentorene må kurses eller lignende.

Fakultetsstyret påpekte det under punktet om gjennomgang av vitenskapeliges arbeidsplikt ikke er tilstrekkelig å samle informasjon, men at det også må finnes løsninger, herunder vurdere annen uttelling, og andre eller flere typer regnskap. Det bør også vurderes om bedømmelsesarbeid skal gi godskriving i undervisningsregnskapet.

Studentrepresentantene ba om at studentmedvirkning for forbedring av studentenes hverdag synliggjøres i årsplanens andre hovedområde. Det var også et ønske at fakultetet informerer om studentmedvirkningen på et senere styremøte.

Fakultetsstyret kommenterte også at punktet om bedre mottak nyansatte er viktig sett i lys av flere nyansettelser i vitenskapelige stillinger framover.

 

O-SAK 3 Valgemneprosessen

Marianne Jenum Hotvedt informerte om prosessen. Fakultetet jobber med å forbedre profilordningen der valgemner sorteres inn i profiler. Det legges ikke opp til kutt i antall valgemner, men prosessen og profilene gir en mulighet for samordning og forbedring.
Fakultetsstyret stilte spørsmål om fakultetet tror profilordningene vil fungere nå når vi ikke har hatt suksess med den tidligere. Fakultetet har gjort undersøkelser som indikerer at flere ønsker seg profiler, men med en enklere ordning. Profilene kan også være vellykkede om de gir studentene en veiledning når de skal velge valgfag.

Se også egen nettside for valgemneprosessen.
 

O-SAK 4 Fag- og forskergrupper ved fakultetet

Arkivsaksnummer: 2018/6413

Vibeke Blaker Strand informerte om det nå er opprettet 11 nye forskergrupper og 19 faggrupper. Dette er slutten på en lengre prosess for å vurdere forskningsorganiseringen ved fakultetet, og formålet med gruppene er å stimulere til faglig aktivitet.

Fakultetsstyret stilte spørsmål om hvorfor stipendiater ikke kan lede grupper. Dette skyldes at fakultetet ønsker at stipendiatene skal bruke tiden sin på arbeidet med avhandlingen og ikke administrasjon av grupper.

Studentrepresentantene ba om at studentenes rolle i fag- og forskergrupper synliggjøres i retningslinjene, eksempelvis ved å listes opp under assosierte medlemmer.

 

O-SAK 5 Informasjons- og drøftingsmøter (IDF)

Arkivsaksnummer: 2016/5529

Referatene fra informasjons- og drøftingsmøtene ble ikke gjennomgått i møtet.

 

O-SAK 6 Ansettelsessaker

Innstillings- og tilsettingsutvalget (ITU) har i perioden februar til juni fattet følgende ansettelsesvedtak:

  • Aleksander Fjeldberg Taule gis tilbud om stilling som stipendiat i rettsvitenskap tilknyttet forsikringsrett ved NIFS (arkivsaksnr. 2021/15372).
  • Thomas Labik Amanquandor gis tilbud om stillingen som stipendiat (SKO 1017) ved Det juridiske fakultet, Institutt for kriminologi og rettssosiologi. Dersom Labik Amanquandor takker nei går tilbudet om stillingen videre til neste innstilte kandidat i den rekkefølgen de er innstilt (arkivsaksnr. 2021/5864).
  • Özlem Gürakar Skribeland gis tilbud om stilling som postdoktor (SKO 1352) ved Institutt for kriminologi og rettssosiologi. Dersom Gürakar Skribeland takker nei går tilbudet om stillingen videre til neste innstilte kandidat i den rekkefølgen de er innstilt (arkivsaksnr. 2021/4739).
  • Siena Anstis og Øystein Skotheim gis tilbud om stillinger som stipendiater ( SKO 1017) i rettsvitenskap ved Det juridiske fakultet. Dersom Anstis eller Skotheim takker nei, gis tilbud om stilling som stipendiat til Anna Katharina Damm (arkivsaksnr. 2021/14820).
  • Taylor St. John får tilbud om stillingen som forsker (SKO 1109) ved Det juridiske fakultet, Institutt for offentlig rett, PluriCourts. Dersom Taylor St. John takker nei til stillingen går tilbudet til neste innstilte kandidat i den rekkefølgen de er innstilt (arkivsaksnr. 2021/16176).
  • Emilia Onyema gis tilbud om 10 % midlertidig bistillingen som professor II ved Det juridiske fakultetet, Institutt for offentlig rett, PluriCourts tilknyttet prosjektet COPIID fra 01.03 2022 til og med 31.08.2023 (arkivsaksnr. 2022/6118).
  • Sergio Puig innstilles til 5 % midlertidig bistillingen som professor II ved Det juridiske fakultetet, Institutt for offentlig rett, PluriCourts tilknyttet prosjektet COPIID fra 01.03 2022 til og med 31.12.2022, og 10 % i perioden 1.1.2023 til og med 30.11.2025 (arkivsaksnr. 2022/6128).
  • Trude Myklebust tilbys stilling som postdoktor (SKO1352) ved Institutt for privatrett, SODI. Om hun takker nei vil tilbud om stilling som stipendiat (SKO 1017) gå til Kari Werenskjold (arkivsaksnr. 2021/1477).
  • Bedømmelsen for opprykk godkjennes. Kjersti Lohne og Mareile Kaufmann tilstås opprykk til professor i kriminologi med virkning fra 15. september 2021 (arkivsaksnr. 2021/15435).
  • Asbjørn Rachlew ansettes i midlertidig bistilling som forsker (SKO 1109) i 20 % stilling ved Det juridiske fakultet, Norsk senter for menneskerettigheter i perioden 1.3.2022-31.12.2023 (arkivsaksnr. 2022/6605).
  • Ivar Fahsing ansettes i midlertidig stilling som forsker (SKO 1109) i 20 % stilling ved Det juridiske fakultet, Norsk senter for menneskerettigheter i perioden 1.4.2022- 31.12.2023 (arkivsaksnr. 2020/13926).
  • Ole Boye tilbys stillingen som stipendiat ved Institutt for offentlig rett (arkivsaksnr. 2022/428).
  • Alessandro Petti får tilbud om stilling som postdoktor (SKO 1352) ved IFP (arkivsaksnr. 2021/16792).
  • Øyvind Bø får tilbud om stilling som stipendiat (SKO 1017) ved IFP (arkivsaksnr. 2021/16793).
  • Øyvind Bø får tilbud om stilling som stipendiat i rettsvitenskap (SKO 1017) ved IOR. Dersom Bø takker nei til stillingen går tilbudet videre til Torkell Sætervadet (arkivsaksnr. 2021/16758).
  • ITU godkjenner bedømmelsen for opprykk til professor i rettsvitenskap for søkeren Markus Jerkø. Markus Jerkø tilståes opprykk til professor i rettsvitenskap med virkning fra 15 september 2021 (arkivsaksnr. 2021/16340).
  • ITU godkjenner bedømmelsen for opprykk til professor i rettsvitenskap for søkeren Catherine Banet. Catherine Banet tilståes opprykk til professor i rettsvitenskap med virkning fra 15 september 2021 (arkivsaksnr. 2021/17148).
  • Gullik- André Fjordbo får tilbud om stilling som stipendiat (SKO 1017) ved NIFS. Dersom Fjordbo takker nei til stillingen går tilbudet videre til neste innstilte kandidat i den rekkefølge de er innstilt (arkivsaksnr. 2022/3195).
  • Morten Nadim får tilbud om stilling som universitetslektor (SKO 1009) ved IOR (arkivsaksnr. 2022/1371).

 

O-SAK 7 Dekanvedtak

Dekanvedtakene publiseres på egen nettside.

 

O-SAK 8 Eventuelt

Ingen saker ble tatt opp under eventuelt.

 

 
Det juridiske fakultet, 22. juni 2022

 

Publisert 11. nov. 2022 14:32 - Sist endra 11. nov. 2022 14:32