C-353/20 – Skeyes mot Ryanair DAC

Europarettslunsj med innledning av Torkell Sætervadet om EU-domstolens avgjørelse i Skeyes mot Ryanair DAC.

Bildet kan inneholde: sky, himmel, kjøretøy, fly, bildekk.
Foto: Unsplash / Lucas Davies

Torkell Sætervadet innleder om EU-domstolens avgjørelse i sak C-353/20 Skeyes mot Ryanair DAC, som ble avsagt 22. juni 2022.

Hovedspørsmålet i saken var om et flyselskap kan begjære midlertidig forføyning som pålegger lufttrafikktjenesten å yte tjenester, slik at flytrafikken kan avvikles som normalt. Bakteppet var at luftrommet i Belgia var stengt som følge av en streik blant flygelederne.

EU-domstolens forhåndsavgjørelse avklarer luftromsbrukernes rett til effektive rettsmidler ved påståtte tilsidesettelser av plikten til å yte lufttrafikktjenester. Avgjørelsen belyser også forholdet mellom tjenesteytingsforordningen og konkurransereglene i primærretten, så vel som forholdet til retten til å etablere og drive egen virksomhet.

Torkell Sætervadet er stipendiat ved Universitetet i Oslo, Institutt for offentlig rett, og har tidligere skrevet masteravhandling om allmenn ferdselsrett i luftrommet.

Delta via Zoom: https://uio.zoom.us/j/66290855867?pwd=aDFJSWtxa0N0NVNEQjJjelluYURyUT09

Publisert 28. sep. 2022 10:35 - Sist endret 20. okt. 2022 11:48