Publisert 28. nov. 2011 13:11

Når det er krig, kan man ta liv og ødelegge eiendom for å vinne krigen.  Men denne retten er ikke ubegrenset. Det som styrer den, er prinsippet om militær nødvendighet. Men hva er, strengt tatt, militært nødvendig?

Dette er i all korthet spørsmålet som opptar det meste av Sigrid Redse Johansens tid. Hun er ekstern ph.d.-kandidat, tilsatt ved Forsvarets Høgskole, men også aktuell for midtveisevaluering ved Det juridiske fakultet, og med sterke veilederbånd til Norsk senter for menneskerettigheter - SMR.

Publisert 9. sep. 2011 12:22

-Dette er et ettprosjekts destillat av Universitetet i Oslos samlede ambisjoner.

Slik oppsummerte UiOs rektor, Ole Petter Ottersen prosjektet The Legitimacy of Multi-level Human Rights Judiciary da han i begynnelsen av september talte under prosjektets offisielle åpning i SMRs lokaler.