100 millioner til SMRs internasjonale arbeid

Norsk senter for menneskerettigheter (SMR) får tildelt 100 millioner kroner fra Utenriksdepartementet til videreføring og fornying av den internasjonale programvirksomheten. De ulike prosjektene skal bidra til at forskningsbasert menneskerettslig kunnskap brukes i praksis for å møte menneskerettighetsutfordringer.

Gruppebilde

På bilde: Katarina Lavrinenko Friis-Olsen, Førstekonsulent og Forskningsassistent, SMR, Bård Anders Andreassen, Senterleder SMR, Turi Bakke, Seniorrådgiver Utenriksdepartementet. Foran: Ragnhild Hennum, Dekan Juridisk fakultet, UiO, Zenia Chrysostomidis leder internasjonal avdeling SMR, Herborg Fiskaa Alvsåker, Avdelingsdirektør Seksjon for menneskerettigheter, demokrati og likestilling Utenriksdepartementet.
Foto: Silje Inés Andreassen Naranjo

Mangeårig partnerskap

- Norsk senter for menneskerettigheter er en langvarig partner som jobber bredt med en rekke internasjonale aktører for å fremme akademisk ytringsfrihet, sier utenriksminister Anniken Huitfeldt. - Jeg er glad for å videreføre samarbeidet om å utbre kunnskap om de universelle menneskerettighetene, enten det er gjennom utdanning og kompetansebygging i universitetssektoren i land som Kina og Nigeria, eller praktisk orientert opplæring av operative kunnskapsmiljøer i land som Brasil, Indonesia og Ukraina.

Internasjonal avdeling ved SMR har lang erfaring med å fremme menneskerettighetene gjennom kompetansebygging og kunnskapsutvikling i en rekke samarbeidsland. Det omfattende nettverket inkluderer akademiske institusjoner og enkeltaktører, FN-systemet og sivilsamfunnsorganisasjoner. Også myndighetsinstitusjoner og næringslivet engasjeres for å fremme respekt for menneskerettighetene gjennom utdanning og kompetansebygging.

Bildet kan inneholde: yttertøy, bord, eiendom, vindu, belysning.- Gratulerer til SMR med ny avtale! utbrytes det gledesstrålende fra professor Ragnhild Hennum, dekan ved Juridisk fakultet. - Norsk senter for menneskerettigheter er en av få som jobber internasjonalt med menneskerettighetsutdanning på universitetsnivå. Den akademiske forankringen gir en unik innfallsvinkel til dette arbeidet, vektlegger dekanen.

Veien videre

I en tid hvor menneskerettigheter innsnevres over hele verden, er fornyelsen av den mangeårige avtalen med Utenriksdepartementet enda viktigere for å sikre videre partnerskap i internasjonal menneskerettighetsutdanning. Senteret og alle medarbeiderne på Internasjonal avdeling ser frem til å ta fatt på en ny prosjektperiode.

Takk til Utenriksdepartementet som fortsetter å støtte og verdsette vårt arbeid!

Foto: Silje Inés Andreassen Naranjo
Samarbeidsavtalen for 2024-2026 ble undertegnet i Kollegieværelset ved det juridiske fakultet under det historiske pendeluret fra 1853 som fortsatt tikker. Representanter fra Utenriksdepartementet, Det juridiske fakultet og SMR var til stede.
Emneord: Internasjonalt samarbeid, Menneskerettigheter, menneskerettighetsutdanning
Publisert 7. juli 2023 16:05 - Sist endret 10. juli 2023 09:52