SMR underviser kinesisk politi

Uken før påske besøker Elisabeth Bjørnstøl og Asbjørn Rachlew fra SMR provinsen Yunnan i vest-Kina for å undervise politiet i provinshovedstaden Kunming. Avhørsekspert Asbjørn Rachlew skal introdusere norske intervjubaserte etterforsknings- og avhørsmetoder som skal forebygge og hindre justisfeil (K.R.E.A.T.I.V).

Asbjørn Rachlew (t.v.) i samtale med Kunming politi foto: E. Bjørnstøl

Elisabeth Bjørnstøl, ansvarlig for SMRs rettstats- og rettsikkerhetsprosjekter i Kina, forteller om stor interesse for alternative avhørsmetoder det siste året. Revidert kinesisk straffeprosesslov som trådte i kraft i 2013 introduserte sterkere vern av mistenkte i Kina, og myndighetene vil nå finne gode måter å implementere disse lovendringene på. SMRs partneruniversitet Renmin University organiserte en rundebordskonferanse om intervjubasert etterforskning og norske etterforsknings- og avhørsmetoder i Beijing høsten 2016. Etter dette har SMR fått flere invitasjoner til å undervise i Kina.

Innen kinesisk etterforskning er tilståelser fortsatt viktigst for oppklaring av saker. Norsk politi foretok skiftet fra tilståelsesbasert etterforskning til intervjubasert etterforskning (Investigative Interviewing) for 15-20 år siden.

Besøket i Kunming ble innledet med besøk til Liangran politistasjon. Der blir det holdt to separate treninger for henholdsvis kinesiske politiledere og etterforskere.

Treningene er del av et prosjekt organisert av Renmin University, Kunming-politiet og Great Britain China Centre. Great Britain China Centre støtter Renmin University's pågående arbeid med juridiske reformprosesser. SMR bidro direkte til prosjektet med ekspertise om norske avhørs- og etterforskningsmetoder

Publisert 23. mars 2017 16:33 - Sist endret 9. mars 2023 10:46