Tidligere

Tid og sted: , Gamle festsal

22. november, på Lucy Smith barnerettighetsdag, markeres det at det er 20 år siden FNs barnekonvensjon ble en del av norsk lov, og ble gitt den status at den går foran andre norske lover dersom de står mot hverandre.

Tid og sted: , Auditorium 2, Domus Juridica

Hva viser nylige avgjørelser fra Den europeiske menneskerettighetsdomstolen (EMD)? SMRs seminarserie ser nærmere på utvalgte aktuelle tema. Dette seminaret fokuserer på diskrimineringsforbudet i EMK artikkel 14, dommen mot Frankrike om repatriering fra Syria, en dom mot Sverige om cannabis, og EMDs tolkning av hva en "lovlig opprettet domstol" innebærer.

Tid og sted: , Domus Juridica, UiO, rom 8113

Hvordan kan komiteen best jobbe for å forebygge tortur og umenneskelig eller nedverdigende behandling eller straff i Europa? Norsk senter for menneskerettigheter (SMR) inviterer til faglunsj hvor dette, og andre sentrale spørsmål om rollen til CPT og torturforebygging i Europa blir diskutert.