Lucy Smiths barnerettighetsdag 2023

22. november, på Lucy Smith barnerettighetsdag, markeres det at det er 20 år siden FNs barnekonvensjon ble en del av norsk lov, og ble gitt den status at den går foran andre norske lover dersom de står mot hverandre.

Tegnet bilde av Lucy Smith

Tema for årets seminar er hva slags betydning det har hatt for barns rettigheter at barnekonvensjonen ble en del av norsk lov. På seminaret vil årets bidragsytere blant annet belyse hvordan dette fungerer i praksis ute i kommunene og på hvilke områder det fortsatt er en vei å gå før barns rettigheter respekteres fullt ut, som for eksempel innenfor klima og demokrati.

Lucy Smith barnerettighetsdag er et samarbeid mellom Barneombudet, Institutt for privatrett, Institutt for offentlig rett og Norsk senter for menneskerettigheter ved Universitetet i Oslo.

Mer informasjon, fullstendig program og påmelding på Barneombudets nettside.

Emneord: Barnerett
Publisert 17. nov. 2023 11:28 - Sist endret 17. nov. 2023 11:28