Oversikt over endringer i valgemner i 2023

Nå er oversikten over porteføljen av valgemner for 2023-2027 klar. Noen valgemner legges ned og noen nye kommer til. Les også om hvordan de nye profilene vil bli.

Hvert fjerde år oppdaterer fakultetet porteføljen av valgemner. Etter en lengre prosess er nå den endelige oversikten klar. Endringene blir gjennomført i løpet av 2023.

Nytt er også at alle valgemner er knyttet til en profil, for å synliggjøre faglige sammenhenger. Det vil fortsatt være valgfritt om man vil velge en profil (les lenger ned i artikkelen om profiler)

Nytt er også at studenter på Master i rettsvitenskap, fra og med høsten 2023, fritt kan velge å ha med emner fra andre studieprogram på fakultetet inn i graden. Dette gjelder såfremt disse emnene ikke er forbeholdt andre programstudenter, eller har forkunnskapskrav man ikke har oppnådd.

Målet med å gjennomgå porteføljen av valgemner er at det skal være dynamikk i hvilke fag som tilbys, og at tilbudet av emner gjenspeiler endringer i samfunnet.

Se oversikten: Valgemner høst 2023 - vår 2027

Oversikt over ny emneportefølje fra og med høsten 2023

De emnene som skal legges ned blir ikke lagt ned med umiddelbar virkning: Emner som går i vårsemesteret vil tilbys siste gang våren 2023, emner som går i høstsemesteret vil tilbys siste gang høst 2023. Det blir utsatt prøve ved sykdom og konteeksamen ved stryk for disse emnene.

Endring i profiler

En profil er en valgfri faglig spesialisering, hvor du velger valgemner med faglig sammenheng. Om du velger å ta en profil, vil dette markeres på vitnemålet.

Høsten 2023 vil vi endre sammensetningen av profilene, se oversikt over de nye profilene. I tillegg blir samtlige valgemner plassert i en profil (men det blir fortsatt frivillig å ta en profil og kravene for å oppnå profil blir anderledes fra nåværende profilordning).

Les om nåværende profilordning på Master i rettsvitenskap

Tar du en profil nå? Formelt legger vi ned nåværende profilordning etter høsten 2023. Men er du oppmeldt til en profil i "gammel" ordning, og oppfyller kravene til denne, vil du fortsatt kunne få dette markert på vitnemålet.

Vi kan imidlertid ikke gi noen garantier for at man vil kunne oppnå gammel profil til evig tid, ettersom dette vil avhenge av hvilke valgemner som er tilgjengelige.

Nettsider blir oppdatert

Umiddelbart etter at vi har en beslutning om hvilke valgemner som skal gå Høst 2023 - Vår 2027, vil vi begynne med å oppdatere emnesider og profilnettsidene.

Publisert 19. des. 2022 10:14 - Sist endret 19. des. 2022 14:32