Endring i prosess og strafferettsfaget

Fra våren 2024 deles JUS4211 – Prosess og strafferett i to nye emner: Sivilprosess (10 stp) og straffeprosess og strafferett (20 stp). Oppdelingen skjer for å lette arbeidsbelastningen på fjerde studieår for jusstudentene.

Bakgrunnen for vedtaket er at studentene har meldt at de opplever emnet JUS4211 Prosess og strafferett (30 stp) som svært krevende, noe som blant annet kommer til uttrykk i mange gjentak av emnet.

Krevende prosess

– Jeg mener vi har kommet frem til en god løsning som ivaretar mange hensyn. Med endringen blir fjerde studieår en mindre belastning for studentene, samtidig som vi har klart å ivareta ulike faglige hensyn. Endringen lar seg også gjennomføre innenfor en begrenset tidshorisont uten omfattende overgangsordninger, sier studiedekan Marianne Jenum Hotvedt.

Studiedekanen forteller at studieårsansvarlig for fjerde studieår Maria Astrup Hjort følger opp vedtaket sammen med de fagansvarlige lærerne for å få på plass detaljene for to nye emnene så raskt som mulig. I dette arbeidet skal også overgangsordninger med hensyn til mulighet for gjentak av JUS4211 vurderes. Ifølge studiedekanen er det kun planer om innholdsmessige endringer i sivilprosessemnet, straffe- og straffeprosessemnet videreføres omtrent slik det er i dag.

Ser på andre vurderingsformer

– Jeg er glad for at vi har fått på plass en god løsning, og vi er i gang med å lage de nye emnebeskrivelsene. I dette arbeidet vil vi og vurdere hvilke vurderingsformer emnene skal ha. Vi ser blant annet på om mappeevaluering skal erstatte skoleeksamen som vurderingsform i sivilprosess for å gjøre studieåret mer overkommelig for studentene, forteller Astrup Hjort.

Juridisk studentutvalg (JSU) har vært med i arbeidsgruppen som la frem et forslag for programrådet for master i rettsvitenskap i mars, og Astrup Hjort forteller at det er god dialog med JSU selv om studentene stemte mot vedtaket i programrådet.

– Jeg vet at JSU er opptatt av både muligheten til å gjenta JUS4211 for de som ønsker det, og forholdet til gjentakskvoten når ett emne erstattes av to. Når det gjelder overgangsordninger for de som vil gjenta JUS4211, er jeg sikker på at vi skal komme frem til en god løsning sammen med JSU. Når det gjelder gjentakskvoten, så er det avklart med studiedekanen at den ikke skal foreslås endret som følge av dette vedtaket, utdyper Astrup Hjort.

Gjentakskvoten ligger fast

– Gjentakskvoten ligger fast også etter dette vedtaket. Jeg forstår JSU´s posisjon, men vi kan ikke ha en full diskusjon om gjentakskvoten hver gang det gjøres endringer på emnenivå. Da vi gikk fra karakter til bestått/ikke bestått for JUS1111, ble heller ikke gjentakskvoten berørt, selv om det ga studentene økte muligheter til å gjenta andre eksamener. I denne saken er det også en videre prosess der blant annet eksamensformen er tema. Målet er fortsatt at fjerde studieår skal utgjøre en mindre belastning for studentene, slik at behovet for gjentak reduseres, avslutter studiedekanen.

JSU stemte mot

– Behovet for endring av JUS4211 skyldes at emnet er for krevende for studentene. Enn så lenge har vi ikke funnet en helhetlig løsning som bidrar til å redusere problemet som resulterer i høye gjentakstall. Forslaget som ble stemt over i PMR handlet konkret om å dele opp emnet uten en klar plan som reduserer verken arbeidsbelastning eller materielt omfang, sier leder i JSU Nicholas Bertheau Solem.

Ifølge JSU-lederen stemte JSU mot vedtaket i PMR fordi de mener at oppdelingen av ett emne til to burde få konsekvenser for gjentakskvoten. Etter studentutvalgets syn blir det nå flere emner som kvoten skal fordeles på, og at dette burde fått betydning for det endelige vedtaket.

Han understreker at JSU ellers er positive til at det gjøres endringer på 4. studieår og vil arbeide videre med fakultetet for å sikre at den nye ordningen blir best mulig for studentene.

– For oss vil det være viktig at vurderingsformen i de nye emnene blir rettferdig og at vi får på plass et opplegg som bidrar til å redusere den totale arbeidsbelastningen. I tillegg mener vi at studentene som avlegger JUS4211 til høsten må få anledning til å ta opp emnet våren 2024 etter den gamle ordningen, avslutter JSU-lederen med.

Publisert 15. mai 2023 08:46 - Sist endret 16. mai 2023 10:30