Kjølig på lesesalen?

UiO har satt ned innetemperaturen, og ventilasjonen er avskrudd deler av døgnet, for noen er det i kjøligste laget.

Hvorfor er det slik?

Student som sitter og leser i lenestol i Biblioteket i Domus Juridica.

Leseplassene i Juridisk bibliotek er blant de som har ventilasjon i helgene.

Sparetiltakene

Ventilasjonen er kun på 07.00 – 19.00 på hverdager i studentarealer.

Unntaket er Biblioteket og leseplasser i 2. etasje og deler av 4. og 5. etasje i Domus Juridica hvor ventilasjonen er på 07.00 – 19.00 alle dager.

Lucy Smiths lesesal i Domus Media har ventilasjonen på 07.00 – 16.00.

UiO har besluttet å sette ned innetemperaturen for å redusere energikostnadene, og det er snakk om store summer: Merkostnaden for UiO i 2023 er anslått til å bli 170 millioner kroner, og for Det juridiske fakultet er andelen 11 millioner. Ved blant annet å redusere innetemperaturen til 19 grader og skru av ventilasjonen deler av døgnet, har UiO beregnet at det kan spares rundt 35 millioner kroner.

JSU med i dialogen

– Vi hadde en god dialog med Eiendomsavdelingen før sparetiltakene ble iverksatt i våre bygninger i sentrum. Juridisk studentutvalg (JSU) var med på drøftingene, og bidro til at vi fikk på plass en løsning der studentarealene ble skjermet i større grad enn ansattarealene, sier fakultetsdirektør Oddrun Rangsæter.

Hun understreker at fakultetet må forholde seg til UiOs beslutning om at temperaturen skal settes ned til 19 grader, men hun er glad for fakultetet sammen med JSU fikk til å utvide tidsrommet ventilasjonen er på i arealer som studentene bruker. Dette endrer ikke innetemperaturen, men sikrer god luftkvalitet for de som ønsker å lese på kvelder og i helgene.

Inneklimaet overvåkes

Fakultetsdirektøren forteller at det gjøres fortløpende målinger for å sikre at temperaturen ikke faller under 19 grader, og målingene så langt viser at temperaturen ligger over minimum.

– Vi opplever temperatur ulikt, men 19 grader vil nok mange oppleve som kjølig når man sitter rolig og leser. Jeg erkjenner at dette ikke er optimalt, men situasjonen er lik for studenter og ansatte. Vi bidrar alle til at de økte energiprisene ikke får større konsekvenser enn nødvendig, slik at vi fortsatt kan skjerme undervisningen og andre studenttilbud fra kutt, avslutter Rangsæter.

Feilmeldinger om byggene

Melder du til UiOs Eiendomsavdeling.

Meld feil i byggene til eiendomsavdelingen

Publisert 15. feb. 2023 13:56 - Sist endret 1. mars 2023 08:14