English version of this page

Studentenes inkluderingspris

Nå kan du nominere din kandidat til studentenes inkluderingspris - nominasjonsfristen er 10. mars.

Hvit puslespill med en rød brikke som sier exclusion og en grønn som sier inclusion.

Foto: Adobe Stock Cagkan

Prisen går til en student ved Det juridiske fakultet som har tatt initiativ til å motvirke rasisme, rasediskriminering og intoleranse. Studenten har bidratt til å motvirke polarisering og fremmet en forsonende, respektfull og samlende tone i en vanskelig debatt.

Prisen deles ut av Juridisk studentutvalg (JSU) og Mino.Jur på den internasjonale dagen for avskaffelse av rasediskriminering 21. mars.Bildet kan inneholde: font, elektrisk blå, logo, merke, grafikk.

Nominasjon

Frist: 10. mars

Alle studenter ved Det juridiske fakultet kan nominere én kandidat.

Nominasjonen skal inneholde:

• Opplysninger om den nominerte kandidaten
  • Studentens begrunnelse for kandidaten, maksimalt 300 ord

Nominer din kandidat

Eksempler på relevante initiativer

• Opplysningsarbeid enten på nett eller fysisk med tanke på å øke bevisstheten om rasediskriminering (herunder interseksjonell diskriminering). Dette kan blant annet handle om arbeid som har som formål å utfordre antakelser, myter og stereotypier. Det kan også handle om å anerkjenne egne implisitte fordommer, maktforskjell, hvordan språket kan stigmatisere mv.
  • Å yte ekstraordinær innsats i juridisk rettshjelp (for eksempel JussBuss og JURK) for å bidra til rettferdighet for minoriteter og for å spre kunnskap om rettigheter.
  • Å være en initiativtaker som evner å sette strukturelle problemer på agendaen. Et eksempel på dette er ikke-fungerende klagemekanismer.
  • Å være en pådriver for mangfold i møte med eget fakultet og med UiO, for eksempel når det gjelder mangfold i undervisningen.
  • Å motvirke hatytringer mot etniske minoriteter og/eller utlendinger.
  • Å fremme engasjement og kontakt mellom ulike grupper.
  • Å initiere sosiale, akademiske eller kulturelle arrangementer som fremmer mangfold og inkludering.
  • Å være en pådriver for støtte til minoritetsstudenter, som bidrar til bedre tilhørighet ved fakultetet og UiO.
Publisert 13. feb. 2023 10:15 - Sist endret 14. feb. 2023 09:13