English version of this page

Studentenes inkluderingspris for 2023

Nå kan du nominere din kandidat til studentenes inkluderingspris. Nominasjonsfristen er 14. april.

Bilde av jusstudent Celine Song Mee Nilsen under utdelingen av studentenes inkluderingspris i 2023. Hun holde tulipaner i hånden.

Da ansatte på en restaurant i Oslo ble utsatt for rasisme grep jusstudent Celine Song Mee Nilsen inn. For dette mottok hun studentenes inkluderingspris i 2023. Foto: Eva Dobos, UiO.

Nå kan du nominere en student eller studentorganisasjon til studentenes inkluderingspris ved Det juridiske fakultet i Oslo. Prisen tildeles for aktiviteter som fremmer mangfold og inkludering og motvirker diskriminering på grunnlag av for eksempel:

• Etnisitet
  • Nasjonalitet
  • Kjønn og kjønnsidentitet
  • Språk
  • Funksjonsvariasjoner
  • Seksuell orientering
  • Sosioøkonomisk bakgrunn

Nominasjon

Nominasjonsfristen er 14. april. Prisen deles ut av Juridisk studentutvalg (JSU).

Hvem kan du nominere?

Prisen skal gå til en person eller organisasjon som har vært en pådriver for mangfold, inkludering og ikke-diskriminering for eller blant fakultetets studenter.

Les om Celine Song Mee Nilsen som mottok studentenes inkluderingspris i 2023.

Hvem kan nominere?

Alle registrerte studenter ved Det juridiske fakultet i Oslo.

Nominer din kandidat

Eksempler på relevante initiativer

• Å være en initiativtaker som evner å sette strukturelle problemer på agendaen.
  • Å være en pådriver for mangfold i møte med eget fakultet og med UiO, for eksempel når det gjelder mangfold i undervisningen.
  • Å motvirke hatytringer.
  • Å fremme engasjement og kontakt mellom ulike grupper.
  • Å initiere sosiale, akademiske eller kulturelle arrangementer som fremmer mangfold og inkludering.
  • Å være en pådriver for støtte til minoritetsstudenter, som bidrar til bedre tilhørighet ved fakultetet og UiO
  • Opplysningsarbeid, fysisk eller på nett, med tanke på å øke bevisstheten om  diskriminering. Dette kan blant annet handle om arbeid som har som formål å utfordre antakelser, myter og stereotypier. Det kan også handle om å anerkjenne egne implisitte fordommer, maktforskjell og hvordan språket kan stigmatisere.
  • Å yte ekstraordinær innsats i juridisk rettshjelp (for eksempel JussBuss og JURK) for å bidra til rettferdighet for minoriteter og for å spre kunnskap om rettigheter.
Publisert 22. mars 2024 11:28 - Sist endret 24. mai 2024 07:40