Reisebrev fra Aix en Provence

Vi var tre studenter som dro til Aix-en-Provence, i Sør-Frankrike. Vi kjente ikke hverandre fra før, men ble godt kjent der nede. Vi gikk på Aix Marseille universitet, med ca 75000 studenter, fordelt på to hovedcampus, som var i Aix og i Marseille.

Aix en Provence, Bilde: privat

Fakultetet er det største fransktalende jussfakultetet i verden, med ca 10.000 studenter, og er veldig anerkjent. Alle fagene går på fransk, bortsett fra ett engelsk fag som går hvert vårsemester.

Mange fag å velge

Fakultetet er, som mye annet i Frankrike, litt dårlig organisert og det er ikke så mye fokus på pedagogikk, men samtidig forventes det heller ikke så alt for mye av deg som utvekslingsstudent. Det var mange fag å velge mellom, vi lærte masse og fikk nye opplevelser for livet!

Behjelpelige franske studenter

Det er ikke noe annet pensum enn notater fra forelesninger, men Erasmus-studenter får som regel notater fra franske studenter. Det er bare å spørre. Dette var et stressmoment for oss før vi dro, men det ordnet seg veldig greit. Det finnes også facebookgrupper hvor studenter deler notater seg imellom.

Cassis, Bilde: privat

I begynnelsen av semesteret er det 1 til 2 uker som er veldig intensive (men frivillig å være med på), men det er egentlig ganske bra, for da blir man fort kjent med andre utvekslingsstudenter. Da hadde vi franskkurs om morgenen og introkurs i fransk rettsvesen, juridisk tenkning, organisering på ettermiddagen. Det siste kurset får man studiepoeng for, hvis man møter opp hele uken.

Etter den første tiden er det mer avslappet. Man skal i utgangspunktet ta 5 fag, fordelt på to sekvenser. Hvert fag har 4 timer forelesning hver uke, men det er ikke obligatorisk å møte. Man kan melde seg på et franskkurs som går to kvelder i uken over halve semesteret. Det er gratis og frivillig.

Eksamen

Eksamen er muntlig og avholdes i starten av desember i høstsemesteret. Vanskelighetsgrad på eksamen varierer veldig avhengig av fag og professor. Som regel går det bra, men det er mulighet til å ta opp eksamen siste uken før jul. Semesteret var ferdig litt senere enn vi hadde trodd, så vi var ikke hjemme før den 22.desember.

Bolig

De fleste utvekslingsstudentene bodde i studentbolig, som ligger 10-15 min fra campus. Studentboligene er små, med privat bad, felleskjøkken og standarden er helt OK. Det er dessuten veldig billig. Boligene ligger ca 20 min gange fra sentrum i Aix. Alle får studentbolig hvis de søker på det, og man får all infoen om hvordan man søker fra utvekslingskoordinatoren. Noen ganger kan det ta litt tid før man får den informasjonen, men den kommer til slutt!

Sjarmerende gamleby

Marseille, Bilde: privat

Aix er en liten by med ca 100.000 innbyggere, og av de er 35.000 studenter. Det er en utrolig sjarmerende gamleby, som yrer av liv, flotte plasser, fontener, masse utesteder, restauranter og alt man trenger. Det er sol over 300 dager i året(!).

Det er en halvtime fra Marseille, og det er gode forbindelser for å reise rundt, med buss, tog og TGV. Provence er en fantastisk region, det er masse kultur, god vin, strand og bading, lavendel og mye mer. I løpet av høstsemesteret rakk vi å besøke steder som Bordeaux, Carcassonne, Lyon, Paris, Barcelona, Milano, Lisboa, Roma, Avignon, Cassis, Nice, Antibes, Cannes og mange andre steder. Alt var innen bare et par timers reisevei.

Dra på utveksling

Vi anbefaler virkelig å dra på utveksling, vi har hatt et fantastisk semester, fått mange nye venner, lært mye juss fra et annet perspektiv, blitt bedre i fransk og generelt kost oss veldig. Det er deilig med sol, strender og vin, samt faglig påfyll. Det er en stor nok by til å ha det hyggelig og variert, samtidig som man kan treffe på andre man kjenner tilfeldig i byen. Vi anbefaler absolutt å dra til Aix!

Av Mariken, Merete, Emilie
Publisert 31. jan. 2018 12:44 - Sist endret 1. feb. 2018 10:46