Reisebrev fra State College

Jeg har hatt et veldig fint opphold i State College, eller Happy Valley som det også kalles. Byen er en liten og koselig studentby hvor campus fyller og preger nesten hele byen.

Penn State, Foto: B. Johnson

Det føles trygt, og man er nesten i en liten boble av studentliv. De fleste du ser gå rundt på campus har en eller annen form for Penn State merchandise, enten det er en caps, en genser eller bilskilt.

Lett å komme seg rundt

Været var ikke særlig stabilt da jeg var der. I løpet av vinteren ble det ofte veldig kaldt, og det kunne bli veldig mye vind. Heldigvis er det lett å komme seg steder med buss, enten du bor utenfor campus eller du tar gratis buss fra Downtown til skolen. Det ble veldig fint og varmt når våren først slo til.

Fantastiske treningsfasiliteter

Nittany Lion, Foto: B. Johnson

Trene, sa du? Fasilitetene er helt fantastiske, og alt er nå gratis for alle studenter. De har innendørs fotballbane, basketball, klatrevegg, løpebane, squash-rom, styrkerom, treningsmaskiner, svømmebasseng of utendørs tennis for å nevne noe. Utstyr kan lånes helt gratis, så dersom du ønsker å prøve deg på en ny sport er dette stedet for deg. I tillegg er det mye flott natur i området, med Appalachian mountains en kort Uber-tur fra byen. Det passer bra for «fjelltørste» nordmenn.

Lærere som ønsker dialog

Undervisningen på Penn State syntes jeg var veldig bra. Lærerne er virkelig eksperter på sine fagfelt, og de er interessert i diskusjon med studentene. Internasjonale studenter er ofte av spesiell interesse, siden vi kommer med nye perspektiver. Det er ganske lett å vite hva du må gjøre for å komme deg gjennom pensum og for å gjøre det bra. Lærerne gir lekser til hver time, så hvis du har lest og forberedt deg er det ikke vanskelig å delta muntlig. Ikke vær redd for å snakke! Lærerne liker alle som snakker, og de er vant til at folk ikke snakker perfekt engelsk.

Spennende LLM-program

Penn State Law, Foto: B. Johnson

Penn State Law har et veldig bra og stort LLM-program, hvor studenter og advokater fra hele verden går sammen et år og får en Master in Law. Det betyr at dine medstudenter kommer fra alle kontinentene, og det er ganske kult. Siden jeg var på utveksling på vårsemesteret kom jeg inn midt i perioden hvor LLM-studentene hadde blitt gode venner allerede. Men hvis du vil, det er ikke vanskelig å bli kjent med folk fra hele verden selv om du velger å reise på våren.

Amerikansk kultur

Beaver Stadium, Foto: privat

I løpet av mitt opphold var vi på en del sportsarrangementer, som basketball og amerikansk fotball (gratis eller billig for studenter). Det var gøy å få et innblikk i ordentlig amerikansk kultur. De andre studentene er veldig patriotiske til Pennsylvania og til sitt eget lag Penn State. Det ble faktisk veldig underholdende, og jeg koste meg i hvert fall veldig.

Lett å besøke andre byer

Noe av det kuleste med State College er at det er veldig lett å komme seg til andre større byer. Jeg dro til Washington DC, New York, Pittsburgh, Philadelphia og Lancaster (Amish-land). I tillegg dro jeg på Spring Break til Los Angeles, noe som var en stor opplevelse i seg selv. Til de fleste stedene på østkysten er det enkelt å ta en buss, som kan være ganske billig hvis du bestiller i god tid. Ellers leiet vi bil og kjørte noen dagsturer. Det ble heller ikke så dyrt siden drivstoff er veldig billig i USA sammenlignet med Norge.

Vær tidlig ute

Når du skal på utveksling til USA er det en del som må ordnes på forhånd. Mitt tips er å gjøre ting så tidlig som mulig. Med en gang du får alle nødvendige papirer, avtal en time på ambassaden. Det er en kjedelig og litt langtekkelig prosess, men hvis du er tidlig ute og følger instruksjonene vil det gå smertefritt.

Av Sofie
Publisert 28. juni 2018 10:25 - Sist endret 28. juni 2018 10:25