Infoskjermer i Domus Juridica

Har din UiO-enhet eller studentforening et studentrettet tilbud som ønskes annonsert på infoskjermene i Domus Juridica? Les mer om hvordan du gjør det, og få redaksjonelle tips til hvordan man lager gode oppslag til skjerm.

I Domus Juridica har vi fire horisontale skjermer i 2. etasje, og fem vertikale skjermer i 2. - 6. etasje. De kan brukes til å spre enkle budskap og korte bekjeder til studenter ved Det juridiske fakultet.

Infoskjermene er forbeholdt enheter, biblioteket og studentforeninger på fakultetet. Enheter og studentforeninger fra andre fakulteter ved UiO kan også sende inn sine oppslag, men ved stor pågang vil lokale enheter og foreninger prioriteres.

Innhold som du ønsker at skal legges ut på infoskjermene leveres via nettskjema i god tid før ønsket publisering. Alle tekniske krav må være fylt før et oppslag kan legges ut. 

Send inn dine oppslag

 

Hva er et godt budskap på skjerm?

Skjermene fungerer best til enklere budskap som arrangementer, tjenester og studietilbud. Ting som annonseres på skjermene bør rette seg mot en bredere studentgruppe. Eksempler på gode budskap er:

  • Et åpent arrangement med tittel, kort beskrivelse, bilde, og tid og sted.
  • Stipender studentene på vårt fakultet kan søke på.
  • En studentforening som arrangerer hyttetur.
  • Et nytt studietilbud studenter ved vårt fakultet kan benytte seg av. 
  • Søknadsfrister. 

Hvordan fange oppmerksomheten på skjerm?

Et oppslag vil vises i 7 sekunder av gangen ved stillbilde, og maks 20 sekunder ved video. Derfor er det viktig at oppslagene ikke inneholder for mye informasjon. Følg gjerne disse redaksjonelle tipsene for å fange oppmerksomheten på skjerm:

  • Bruk gode bilder som illustrerer budskapet.
  • Bruk stor tekststørrelse slik at det kan leses på god avstand. Ha gjerne overskriften i bold.
  • Ha en fengenge overskrift som fanger oppmerksomheten, etterfulgt av en kort og beskrivende undertekst.
  • Bruk fargekombinasjoner som komplimenterer hverandre og er universelt utformet
  • Ha så lite informasjon på oppslagene som mulig. Vurder heller å lage to eller flere oppslag dersom det er mye informasjon å formilde.
Bildet kan inneholde: anlegg, bygning, sky, himmel, terrestrisk plante.
Oppslaget er kort og konsist, har stor og tydelig tekst, og viktig informasjon er markert i bold. Bilder illustrerer tydelig hva budskapet handler om. 

Tekniske krav til oppslag

Det følger en del tekniske krav for oppslagene som sendes inn. Dersom oppslaget ikke fyller de tekniske kravene, vil du bli bedt om å sende inn oppslaget på nytt.

Filformat

  • Bilder: .jpg, .png
  • Video: .mp4, .mov

Størrelse/pixelbredde

  • Horisontale skjermer: 16:9 (px 1920x1080)
  • Vertikale skjermer: 9:16 (px 1920x1080)

Video

  • Video bør ikke være lengre enn 20 sek.
  • Lyd må fjernes fra video.

Filnavn

Filnavn skal identifisere avsender, aktivitet og format. Eks:

  • Studentforeningen-hyttetur-horisontal.jpg

Plassering av logo

  • Infoskjermene skal ha en tydelig avsender.
  • UiO-enheter skal alltid følge Universitetets designmanual for plassering av logo og selg på Infoskjermer. Navnetrekk (Universitetet i Oslo) skal alltid plasseres i øverst til venstre, og seglet nederst til høyre.
  • Studentforeninger som har sponsorer og samarbeidspartnere kan plassere en liten logo til bedriften på oppslagene. Sponset logo skal ikke være større enn foreningens logo, og ikke ta for mye plass i oppslaget.

Personvern

Hvis du på infoskjermene vil bruke bilder og video som viser personer, må du ha samtykke fra de som er avbildet. Dette gjelder vanligvis ikke ved innkjøpt bilde- og videomateriale fra profesjonelle leverandører, men der du selv tar bilder eller filmer.

Les mer om deling av bilder og samtykke (datatilsynet.no).

Publisert 5. feb. 2020 13:23 - Sist endret 28. des. 2023 13:39