Forberedelse før du skal i Studio

illustrasjon av person som filmerNår du skal gjøre opptak i Studio, så er det lurt å være forberedt, slik at resultatet blir så bra som mulig, for din egen del og ikke minst studentene. Se over disse punktene på forhånd, så blir det færre overraskelser når du kommer til oss for å gjøre opptak.

1. Hva er målet?

Hva er det du ønsker å bruke videoen til? Hvem er målgruppen? Når og hvor skal opptakene brukes? Basert på dette så kan vi hjelpe deg til å planlegge prosessen. Tenk også på at man bør gjenbruke det som produseres i Studio, enten på forskjellige emner, eller over flere semestre.

2. Type opptak

Er det en presentasjon eller et foredrag, eller skal det være et intervju. Kanskje det skal være en blanding i ett og samme opptak, eller en serie med opptak som bruker forskjellige typer video. Husk at korte og konsise videoer kan være bedre enn lange og altomfattende.

3. Kom på befaring

Hvis du lurer på hvordan opptak i Studio foregår, så kan du se en presentasjon av det her (VIDEO KOMMER). Men du kan selvfølgelig komme på en befaring, slik at vi sammen kan gå gjennom oppsett og muligheter i Studio. Send oss gjerne en e-post på it-hjelp@jus.uio.no.

4. Bruk av PowerPoint

Vi har som standard lagt opp til at du bruker en PowerPoint presentasjon, det kan være en du allerede har. Men siden vi legger på fakultetets logo på alle videoene, så er det ikke nødvendig på presentasjonene, derfor har vi laget en enkel mal (LENKES HER) du kan bruke. Noen tips er:

• God kontrast mellom tekst og bakgrunn
  • Heller lite enn mye tekst
  • Illustrasjoner kan være effektivt (men husk at du må ha rettigheter til å bruke dem)

5. Manus

Ved å ha et manus, så er det mye lettere å få god flyt i videoen. Vi har også muligheten til å vise manuset foran deg under opptaket (telepromterløsning), slik at du kan holde blikket fast mot kamera (gir en bedre opplevelse for de som er seere). Et manus er også et godt utgangspunkt for teksting av videoen, noe som vi er pålagt gjennom universell utforming.

6. På opptaksdagen

Her er en sjekkliste, for hva du bør tenke på for at opptakene skal bli bra:

• Gå gjennom presentasjon og manus for deg selv på forhånd
  • Unngå klær med ruter, striper osv. Farger kan være fint, men ikke for kraftige.
    • Kom på en befaring, så kan vi prøve oss frem hvis du er usikker.
  • Unngå smykker/klær/klokker som lager lyd når man beveger seg
  • Sørg for å ha god tid før og etter, slik at du ikke er stresset når du kommer, eller underveis i opptaket

7. Legge ut video

Vi hjelper deg første gangen med å få lagt ut videoene på semestersidene, som er UIOs plattform for video og lyd. Vi legger også en kopi på et eget område på nettsidene, som er begrenset til deg. Derfra kan du kopiere videoene, og legge dem ut for studentene på egenhånd de neste semestrene. Vi har laget en egen veiledning for dette (KOMMER).

Publisert 15. feb. 2021 13:25 - Sist endret 16. feb. 2021 09:53