Juridiske valgfag som peker fremover
Et knippe nye valgemner peker frem mot hva som vil kreves av juristen i fremtidens arbeidsliv. Felles for de nye emnene er at de har en tilknytning til CELL.
Lansering av Legal Innovation Lab Oslo (LILO)
![People cooperating on design project](https://www.jus.uio.no/cell/aktuelt/arrangementer/2021/bilder/lilo-launch-flow-1000x562.jpg)
LILO inviterer til lanseringswebinar torsdag 10. juni kl 11-12.15. Les mer om webinaret og meld deg på her.
CELL gav tilbakemelding på forslag om endringer i Universitets- og høyskoleloven
![Illustrasjonsbilde, løvestatue utenfor Storting](/cell/aktuelt/aktuelle-saker/2021/bilder/stortingslion-cb-690.jpg)
I mai behandlet stortinget Aune-utvalgets anbefalinger om endringer til UH-loven.
SFUene som spilte inn argumenterte mot forslaget om å innføre krav om to sensorer på alle vurderingsformer der det gis karakter. Et slikt krav vil begrense mulighetene for meningsskapende samsvar mellom læring, samtidig som det vil ta ressurser ut av undervisningen og inn til sensuren. Sentrene spilte også inn ønske om bruk av underveisvurdering og at læringsaktiviteter kan fungere som eksamen. Til tross for at mange andre innspill i høringen argumenterte for det samme ble Aune-utvalgets forslag likevel lovfestet.
Les fullt høringsinnspill her.
Les vår kronikk om forslagene fra Aune-utvalget i Khrono juni 2020 her.
Studentledere søkes til vårt senter for fremragende utdanning
![Gul tom stol](https://www.jus.uio.no/cell/aktuelt/aktuelle-saker/2021/bilder/shutterstock_465503213.png)
Vil du være med på å utvikle undervisningen i jusstudiet? Centre for Experiential Legal Learning søker studentledere. Søk innen 6. juni!
Forskning i CELL - Tidsskrifts artikkel om digital undervisning
![Illustrasjonsfoto, bøker og briller](/cell/aktuelt/aktuelle-saker/2021/bilder/tamara-gak-gwbiht51vt4-unsplash.jpg)
Temaet i en ny artikkel i det pedagogiske tidsskriftet Computers in Human Behavior var undervisernes respons under nedstengingen våren 2020. Artikkelen tar utgangspunkt i CELLs evaluering av digital undervisning fra undervisernes perspektiv, som ble delt på den åpne Facebook-gruppen Digital dugnad i høyere utdanning.
Artikkelen Teachers’ agency and online education in times of crisis er skrevet av Crina Damsa, Malcolm Langford, Dan Uehara and Ronny Scherer, og undersøker undervisere i UH-sektoren sitt “agency” i kriser.
Artikkelen utvikler en teori om hvordan man kan forstå ulike responser, og utforske med kvantitativ latent profil og kvalitativ analyse, og avslutter med anbefalinger om hvordan undervisere kan støttes.
Artikkelen er tilgjengelig her.
Five tips to master digital teaching
![Illustrasjonsfoto, bøker, eple og blyanter](/cell/vi-jobber-med/bilder/bok-eple-unsplash-690x388.jpg)
Åsmund H. Eikenes jobber med undervisningsutvikling og pedagogisk støtte ved UiO og i CELL, les Åsmund sine tips til hvordan du kan støtte studentene og skape et godt læringsmiljø på digitale flater.
Kurs og webinarer
- Kunnskapsbanken til LINK