CELL Nyhetsbrev - September 2022

Les blant annet om nye mennesker ved CELL, engelsk Skrivelab og les kortrapporten fra pilotkurs for masteroppgavestudenter.

Domus Juridica, campusbygg for det Juridiske fakultet ved Universitetet i Oslo. Skulptur, trapper.

CELL har arrangert skrivelab for internasjonale studenter (Foto: Karoline Stensvik/UiO)

Skrivelab, nå på engelsk

Et samarbeid mellom CELL og Studieadministrasjonen resulterte i engelsk skriveverksted for første gang

CELL sine skriveveiledere (fra høyre) Ole Forfang, Ishtiaq Hossain, Fredrik Aarnes og Tamila Junusova på det engelske skriveverkstedet.  Foto: Kristine Hansen, UiO
CELL sine skriveveiledere (fra høyre) Ole Forfang, Ishtiaq Hossain og Fredrik Aarnes på det engelske skriveverkstedet.  Foto: Kristine Hansen, UiO

Behovet for skrivetrening er også til stede blant de innreisende studentene. Fakultetet har en skrivesatsning og det er viktig at at også de engelskspråklige emnene blir med.

Denne høsten inviterte derfor CELL til en engelsk versjon av prosjektet Skrivelab. Formålet med skrivelab er å gi studenter muligheten til å bli bedre til å skrive, igjennom samarbeid med medstudenter og med veiledning fra erfarne studenter.

Det ble gjennomført tre verksteder og til sammen møtte 62 studenter. Det planlegges settes opp ytterligere et verksted senere i høst. Dette er et tilbud som ble godt tatt i mot og som vil videreføres også neste semester.

Nye mennesker

Fra nyttår trer Junaid Khan inn i rollen som pedagogisk rådgiver i CELL. Han skal blant annet arbeide med pedagogisk kompetansebygging og forskning, implementering av ferdighetsstigen og kommunikasjonsarbeid.

CELL har knyttet kontakt med både UiT og UiB, og Kristine Helen Korsnes er sammen med Jan-Ove Færstad ansatt i professor II stillinger for bidrag inn i kompetansebyggingsprosjektet, som ledes av Tone Wærstad.

Møte i Pedagogisk innovasjonsnettverk (PIN)

Diskusjon under PIN-møtet 8.september. Foto: Karoline Stensvik, UiO

Det pedagogiske innovasjonsnettverket (PIN) møtes jevnlig for erfaringsutveksling mellom ulike parter ved UiO.

CELL var nylig vertskap, med temaet "Redesign av studieprogram". Ferdighetsstigen ble lagt frem, og inviterte fra LINK (Senter for læring og utdanning) og andre SFU'er stilte spørsmål og bidro i diskusjon.

Neste møte holdes 3. november, da er Proted vertskap med temaet "Tverrfaglighet eller læringsassistenter".

Publikasjoner

"Den gode jurist" er siste artikkel i en trilogi av Kristin Bergtora Sandvik, de øvrige heter "Den lykkelige jurist" og "Den kritiske jurist"

Se alle de tre artiklene.

Arrangementer:

Pilotkurs i prosjektdesign og metode for masteroppgave

Denne høsten arrangerte prosjektgruppen 'Studenten som forsker' et pilotkurs der studenter tilbys opplæring i prosjektdesign og metode, blant annet for å gi studentene bedre forutsetninger for å velge tema for masteroppgaven. 'Studenten som forsker' er et CELL-prosjekt.

Bilde fra Auditorium 1. Foto: Ida Henriette Holter, UiO
Bilde fra Auditorium 1.Foto: Ida Henriette Toftner, UiO

22. september holdt Marte Kjørven en informasjonsforelesning om kurstilbud for masteroppgavestudenter som skal melde inn tema innen 1.oktober.

Frammøtet var godt og over 50 studenter meldte seg på de påfølgende kursene.
Kurs ble gjennomført 26.-28. september. Trude Myklebust, Vebjørn Wold og Marte Kjørven kurset små grupper av studenter i hvordan de kan velge og spisse tema for sin masteroppgave.

Kurstilbudet ble godt mottatt og flere ga tilbakemelding om at de fikk god hjelp til forskningsspørsmål og om tilgjengelighet på kilder.

Les en kort-rapport om pilotkurset, skrevet av studentprosjektleder i 'Studenten som forsker', Ida Henriette Toftner.

Oppstartsseminar for 50 læringsassistenter

I slutten av august ble det avholdt oppstartsseminar for 50 læringsassistentene ved fakultetet. Både Ingerid Straume (skrivesenteret ved UiO) og Margete Malmgård (jus- og psykologistudent) holdt innlegg.

Bildet kan inneholde: bord, stol, belysning, t skjorte, service.
Bilde fra seminar for læringsassistenter
Foto: Kristine Hansen, UiO
Bildet kan inneholde: bord, bygning, stol, dress, skrivebord.
Bilde fra seminar for læringsassistenter
Foto: Kristine Hansen, UiO

Seminaret avholdes for en felles orientering om hva det vil si å være en læringsassist, men også for å kartlegge behov fra de som er tatt opp.

Les mer om læringsassistenter.

Eksamensseminar 27. september

student Ishtiaq Hossain, professor Marte Eidsand Kjørven og studentleder i CELL, Armita Sahafiha, foran storskjermen.
Fra venstre: Ishtiaq Hossain, Marte Kjørven og Armita Sahafiha. Foto: Egil Jahren, UiO

Det var voldsom interesse blant studentene for seminaret "Skoleeksamen - en innføring". Den 27. september var Auditorium 1 fylt til randen av studenter. I samarbeid med studieadministrasjonen gjennomførte CELL et seminar om skoleeksamen.

Det var informasjon om eksamen og sensur, ved Alexander Aarrestad og nytt fra Lovdata med Hilde Westbye (UB). Som en erfaren student stilte Ishtiaq Hossain fra CELL opp og hadde et innlegg sammen med Marte Kjørven, om hvordan studentene best kan forberede seg til skoleeksamen i Silurveien.

Det er opprettet en informasjonsside om skoleeksamen i etterkant av seminaret, hvor fakultetet løpende vil oppdatere studentene.

LILO med robot på Domus Juridica

I forbindelse med UiO Law innovation day stilte LILO opp med en robot på Domus Juridica. Roboten kunne både gre hår og ta på leppestift.

Bildet kan inneholde: sosial gruppe, kunst, stol, ungdom, begivenhet.
Fra venstre: Karoline Stensvik, Tobias Mahler, Sebastian Schwemer og Clarissa Dahl. Foto: UiO

Ønsker du å få høre mer om CELL?

Meld deg på CELLs e-postliste

Publisert 6. okt. 2022 11:40 - Sist endret 16. jan. 2023 08:31