Læringsmiljøundersøkelse dokumenterer karakterpress

Fersk læringsmiljøundersøkelse viser at halvparten av studentene ved Det juridiske fakultet i Oslo mener det er usunn konkurransekultur ved fakultetet.

To personer sittende i en sofa.

Alva Nåmdal Kjensli og Nasjida Noorestany er forskningsassistent og studentprosjektleder for læringsmiljøundersøkelsen. Foto: Sigrun Sæbø Åland, UiO

Mandag 4. mars lanseres funnene fra en omfattende læringsmiljøundersøkelse, nylig utført av CELL – Senter for erfaringsbasert juridisk læring ved Det juridiske fakultet i Oslo.

I tillegg til å slå fast at studiehverdagen er preget av konkurranse, viser også undersøkelsen at hele 80% av respondentene opplever karakterpress. Studenter  som opplever karakterpress fra flere eksterne kilder, særlig arbeidsgivere og medstudenter, opplever også læringsmiljøet ved fakultetet som dårligere.

– Undersøkelsen gir oss viktig innsikt i hvordan og hvorfor mange studenter opplever en usunn konkurransekultur og et usunt karakterpress. Som studentpartnere er vi spente på hvordan funnene blir fulgt opp, forteller studentprosjektleder i CELL, Nasjida Noorestany.

Fokus på læringsmiljø

Til tross for utfordringer, viser undersøkelsen at fakultetet scorer svært bra på det faglige. Hele 90% av studentene melder at undervisningen tar opp interessante tema, og studentene er generelt veldig positive til den personlige relevansen ved studiet.

Det kommer også fram at et flertall opplever at faglærerne ofte skaper et godt, trygt og inkluderende arbeidsmiljø. Videre viser undersøkelsen at de som bruker fellesområdene på fakultetet og har gode relasjoner til medstudenter, opplever sterkere tilhørighet. De er også mer komfortable med å delta muntlig i undervisningen.

Bilde av ansiktet til mannsperson
Senterleder Malcolm Langford. Foto: UiO

–  Andre undersøkelser viser at opplevelsen av tilhørighet er en av de viktigste faktorene for både studenters akademiske prestasjon og et godt læringsmilijø. Nå vet vi at 63% av våre studenter føler tilhørighet. Vi vet også mer om hvordan vi kan hjelpe de som føler seg utenfor, sier senterleder i CELL Malcolm Langford.

De siste årene har Det juridiske fakultet i Oslo innført flere tiltak for å forbedre læringsmiljøet. Denne undersøkelsen er et ledd i å få innblikk i hvilke tiltak som har fungert, i tillegg til å være et utgangspunkt for å kunne utvikle flere målrettede tiltak, avslutter Langford.

Publisert 4. mars 2024 11:59 - Sist endret 21. mars 2024 10:26