Tips til planlegging frem mot eksamensperioden

CELL studentteam kommer med sine beste tips til gjennomføring og oppkjøring av semesteret før eksamensperioden.

illustrasjon av en gruppe som kollokvierer sammen

En god kollokviegruppe kan hjelpe deg med å forstå pensum bedre. Illustrasjonsfoto: Headway på Unsplash.

De aller fleste er lei av både digital undervisning, forelesningsopptak, alternativ gjennomføring av sosiale studentopplegg og mer til. Det er likevel ikke til å stikke under en stol at vi er takknemlige for at forutsigbarheten for oss studenter er ivaretatt ved omgjøringen fra skoleeksamen til hjemmeeksamen. CELL studentteam vil forsøke å komme med våre beste tips til et vellykket semester!

Planlegging er din beste venn

Med flere pensumbøker, dommer og milevis med rettskilder – for ikke å glemme diskusjonstråden på Jodelkanalen – er det klart at prokrastinering kan bli en dårlig venn. For å unngå dette bør du starte med god planlegging.

Å sette deg daglige mål, kan være en god start. Eksempelvis kan du knytte de opp mot det aktuelle temaet som blir tatt opp på kurs eller forelesning. Et annet alternativ er å arbeide aktivt med læringskravene i de ulike fagene. Dette er en enkel måte å sikre at du er à jour!

Tips: Last ned appen Hold (ekstern lenke), dette kan motivere deg til å legge bort telefonen.

Få overordnet forståelse av pensum

Selv om det er hjemmeeksamen, tilsier ikke dette at du bør utsette ting til siste liten. I tillegg vil man ikke kunne gjøre rede for rettstilstanden og se de store sammenhengene på 1-2-3 ved kun å bla opp på side 439 (i en av de syv pensumbøkene du har) og brette ut om gjeldende rett under eksamen.

Pass på at du får overordnet forståelse av pensum og kartlegger hva som utgjør kjernen av læringsmålene; hva er det du egentlig skal lære og hva skal du oppnå i løpet av semestret. Om du får oversikt over dette, er det lettere å unngå eksamensstresset i mai og angre bittert på at du ikke brukte tiden på lesesalen bedre.

Benytt deg av kollokviegruppen din

Enten om det er kollokviegruppa fra JUS1111 som sterkt holder sammen, eller om det er kurskollokvien din, anbefaler vi deg å benytte deg av den. Kollokviegruppen kan utgjøre et supert supplement til en ellers så tung lesedag, og ved hjelp av planlegging kan dere veilede og hjelpe hverandre.

Tips til hva kollokvien kan gjøre:

• Fordele relevante dommer og lage oppsummering av dem.
  • Forberede spørsmål som er vanskelige i faget, og forsøke å kartlegge hva rettstilstanden går ut på.
    • Her kan Rettsdata.no (ekstern kilde) og kommentarer som ligger inne på Lovdata.no (ekstern kilde) være til stor hjelp.
  • Bruk de daglige målene for å gå gjennom læringsmålene.
  • Sett opp temadager/-uker der dere setter dere inn i bestemte temaer og de viktigste relevante rettskildene.

Lag en plan sammen for å komme gjennom læringskravene. God delingskultur sparer dere både for tid og ressurser, og gjør at dere lærer bedre. Husk: Flere hoder tenker bedre enn ett!

Trenger du gode tips for selve gjennomføringen av eksamen? Da kan det være lurt å ta en kikk på denne artikkelen.

Av Armita Sahafiha
Publisert 15. feb. 2022 09:19 - Sist endret 2. apr. 2024 14:53