Rapport fra heldags skriveverksted - Fast eiendom og Juridisk metodelære

Evalueringsrapport for heldags skriveverksted – Fast eiendom og Juridisk metodelære JUS1211 høsten 2023.

Fagansvarlig: Håvard Olsen Sterri og Ole-Andreas Rognstad.

Rapport ved Kristine Eraker Aasland Hansen

CELL (Centre on Experiential Legal Learning) ved Det juridiske Fakultet.

Planlegging

Bakgrunn

Heldags skriveverksted i Fast eiendomsrett og Juridisk metodelære ble gjennomført første gang våren 2023 og nå igjen høsten 2023. Vi henviser til evalueringsrapporten fra den første gjennomkjøringen for en detaljert beskrivelse av opplegget.

Endringer fra våren 2023 til høsten 2023

Den største endringen fra forrige gjennomkjøring var at vi la inn en innlevering med skriftlig medstudentevaluering før skriveverkstedet. Grunnen til dette var at det var få som møtte opp med tekstutkast til skriveverkstedet sist, så for å motivere studentene til å skrive et utkast på forhånd laget vi en innlevering, men det var ikke midler til retting fra hverken faglærerne eller læringsassistentene.

 

Evaluering

Evaluering med skriveveilederne

Det ble gjennomført et debriefings-møte med skriveveilederne i lunsjpausen. Spørsmålene og resultatene fra debriefings-møtet med skriveveilederne kan sees i vedlegg 1.

Her kommer hovedpunktene hentet ut fra resultatene:

Det var 2 grupper som hadde få oppmøtte studenter og ble derfor slått sammen.

En av veilederne anslo at omtrent 2/3 hadde levert i utkast i canvas på forhånd og flere av de andre hadde lest oppgaven godt og diskusjonen kom raskt i gang. Opplevelsen var at det var flere som var godt forberedt denne gangen, til sammenligning med forrige semester. 

De fleste kom raskt i gang med diskusjon og det var god aktivitet med diskusjon fram til lunsj. De studentene som hadde tekstutkast, gjennomførte medstudentevaluering og det virket som om de ga hverandre nyttige tilbakemeldinger. Det var dessverre ingen av skriveveilederne som hadde mulighet til å jobbe etter lunsj.

Selv om vi skulle ønske høyere oppmøte så er tilbakemeldingen fra veilederne at det er fint at ikke alle gruppene er fulltallige, da vanlige skriveverksteder er på 30 studenter med 3 veiledere, mens på heldags skriveverksted så er de kun 1 veileder på hvert rom og da passer det egentlig veldig fint med en mindre gruppe. Spesielt med en soppas vanskelig oppgave.

Noen studenter hadde ikke oppdaget henvisningen til artikkelen nederst i oppgaveteksten før etterpå, så det foreslås at en link til artikkelen blir lagt ved oppgaven i canvas, slik at studentene lettere kan finne artikkelen neste semester.

 

Evaluering med studentene

På slutten av dagen ble det sendt ut et Nettskjema i Canvas-rommet som studentene ble oppfordret til å svare på. Det kom inn 17 besvarelser (mot kun 9 besvarelser i våres), spørsmålene og resultatene kan sees i vedlegg 2.

Her kommer et kort sammendrag av resultatene:

Det var helt klart flere som hadde forberedt seg. Det var 58,8% som svarte at de hadde skrevet et utkast til besvarelse på forhånd, mot 11,1% som svarte det samme i våres. Og 70,6 % av de som svarte på evalueringen krysset av for at de hadde deltatt i den skriftlige medstudentevalueringen.

Her kommer noen utvalgte sitater fra spørsmålet om hvordan den muntlige medstudentevalueringen fungerte:

  • «Svært hjelpsomt å få tilbakemeldinger av medstudenter»
  • «Gjorde det mer som en diskusjon, men følte det var lærerikt å høre hvordan andre hadde gjort ting annerledes. Å snakke om det muntlig gjorde det også enklere å spørre hvis man usikker på hva noen mente.»
  • «Det var veldig lærerikt å både diskutere og evaluere hverandres oppgaver»

På spørsmålet om hva studentene syns de fikk mest læringsutbytte av svarte den største gruppen, 41,2%, at omskriving av besvarelsen etter medstudentevalueringen var mest lærerik.

Konklusjon

På heldags skriveverkstedet i Fast eiendomsrett / Juridisk metodelære i våres deltok det omtrent 60 studenter, mens denne høsten var det omtrent 50 stk. Det var 28 studenter som leverte tekstutkast i canvas og deltok i den skriftlige medstudentevalueringen. Av et kull på 224 studenter så høres ikke dette mye ut, men det var helt tydelig at flere kom forberedt denne gangen enn forrige gang.

Endringen fra forrige semester med å flytte skriveverkstedet litt lenger unna eksamen har fungert og å be dem levere inn et utkast på forhånd har også fungert, nemlig med at flere kommer forberedt, men det er mange innleveringer på JUS1211 og mye å gjøre for studentene, noe som kanskje gjør at de nedprioriterer dette skriveverkstedet. Skriveverkstedet dette semesteret kom midt oppå innleveringen i fakultetsoppgaven i Fast eiendomsrett, som fikk like mange innleveringer denne høsten som i våres (126 stk), så det er mulig noen studenter prioriterer denne innleveringen over å delta på skriveverkstedet.

I tillegg var det noen studenter som hadde forberedt den oppgaveteksten til skriveverkstedet, fordi begge oppgavene ble kaldt fakultetsoppgaver i canvas, dette burde endres til «skriveverkstedoppgave» neste semester, slik at det blir lettere for studentene å skille mellom de to.

Det er også viktig at studentene får nok tid etter lunsj til omskriving og at skriveveilederne motiverer dem til å faktisk skrive om, spesielt med tanke på at så mange studenter melder om at dette var det de fikk mest læringsutbytte av.

Det konkluderes med at innlevering og skriftlig medstudentevaluering har gjort at flere studenter kom forberedt til skriveverkstedet, derfor ønsker vi å beholde dette til neste semester. Dette gir opplegget en meget sterk struktur hvor studentene først skriver et utkast som de får skriftlig tilbakemelding på fra medstudenter, så tar de med seg utkastet og disse tilbakemeldingene på skriveverkstedet hvor de får ytterlige muntlige tilbakemeldinger fra en annen medstudent, veiledning fra en skriveveileder og de får anledning til å stille faglærerne spørsmål før de skriver om og ferdigstiller besvarelsen sin. Til slutt får de «fasiten» på gjennomgangen med faglærer på slutten av dagen. Dette opplegget veileder studenten gjennom utvikling av sin egen tekst i mange forskjellige ledd, med mange, varierte muligheter for støtte, noe som vil hjelpe studenten til å videreutvikle sin skriveteknikk.

Forslag til forbedringer før neste semester:

  • Unngå kollisjon med andre innleveringer i emnet.
  • Endre navnet til «skriveverkstedoppgave».

For å se hele rapporten, med vedlegg, last den ned her.

For spørsmål, kontakt Kristine Hansen.

 

Av Kristine Hansen
Publisert 15. nov. 2023 09:52 - Sist endret 15. nov. 2023 09:52