Evalueringsrapport for kollokviementor-ordningen høsten 2023

Kollokviementor-ordningen er et frivillig tilbud for 2. til 8. semester på MiR, hvor studenter som ønsker seg en kollokvie kan få veiledning med en kollokviementor. 

 

Bakgrunn

Høsten 2022

Denne ordningen ble startet under korona-perioden da vi så at mange studenter hadde mistet sin kollokviegruppe. Fakultetet fikk også tildelt ekstra KD-midler for å opprettholde tilbudet etter korona. Ordningen er frivillig for studenter som går på 2. til 8.semester og tilbudet inneholder at kollokviegrupper som ønsker veiledning kan få 2 møter med en kollokviementor for å komme i gang med kollokvieringen. Vi sendte ut informasjon og påmeldingskjema til alle studentene både før sommeren og i forbindelse med semesterstart. Påmeldingene vi fikk inn høsten 2022 var 137 enkeltstudenter og 17 studentgrupper. Totalt dannet vi da 42 kollokviegrupper. De påmeldte var fra JUS1211, JUS2111, JUS2211, JUS3112, JUS3213, JUS4111 og JUS4211.

Av de 42 gruppene så var det 36 grupper som gjennomførte det første møtet med sin kollokviementor. Av disse igjen var det 12 grupper som gjennomførte det andre møtet med kollokviementoren.

 

Våren 2023

Våren 2023 hadde vi ingen kollokviementorer, men vi tok påmelding fra enkeltstudenter som ønsket å bli satt sammen i en kollokviegruppe. De fikk også tilsendt ressurser laget av CELL som de kunne bruke i kollokvieringen. Denne gangen fikk vi inn 110 påmeldte enkeltstudenter og vi dannet 23 grupper. De påmeldte var fra JUS1211, JUS2111, JUS2211, JUS3112, JUS3213, JUS4111 og JUS4211.

 

Høsten 2023

Denne høsten fikk vi inn 100 påmeldinger. Disse ble fordelt på 29 kollokviegrupper. Påmeldingene kom fra JUS1211, JUS2111, JUS2211, JUS3112, JUS3213, JUS4111 og JUS4211.

Av de 29 gruppene var det 26 som gjennomførte det første møtet med sin kollokviementor. Av disse igjen var det 16 grupper som gjennomførte det andre møtet med kollokviementoren.

Evaluering

Evalueringsmøte med kollokviementorene

Det ble gjennomført et møte med kollokviementorene etter at alle hadde gjennomført møte nr.2 med alle sine grupper. Spørsmålene og svarene fra mentorene kan du finne i vedlegg 1.

Her følger en kort oppsummering av resultatene:

Gjennomføringen hadde gått greit og kollokviementorene syns at veiledningsarbeidet hadde gått fint. De gruppene som hadde hatt mest suksess var store (6-7 studenter), allerede etablerte grupper på 3. og 4. studieår. Disse gjennomførte møtene de hadde planlagt og var veldig engasjerte og selvstendige. Til sammenligning var små grupper (3-4 studenter), som vi hadde satt sammen og som kom fra 1. og 2.studieår mer utsatt for frafall og oppløsning av gruppen og at de ikke klarte å gjennomføre møtene de hadde planlagt. Gruppene var hovedsakelig satt sammen utifra hvilket emne og kursgruppe de var i og selv om noen av studentene ønsket grupper basert på ønsker og preferanser, for eksempel de med familie/barn/fulltidsjobb, så er dette vanskelig å gjennomføre.

Til forslag til forbedring foreslo mentorene at man kunne slå sammen de minste gruppene til større grupper på minimum 5 studenter.

 

Evaluering av studentene

For første gang ble det gjennomført en evaluering av studentene som deltok i kollokviementor-ordningen. Etter møte nr.2 ble det sendt ut et nettskjema på e-mail til alle deltakerne.

Det kom inn 14 svar. Spørsmålene og svarene fra studentene kan du finne i vedlegg 2.

Her kommer en kort oppsummering av resultatene:

Det ser ut til at de som har svart på nettskjemaet er veldig fornøyde både med ordningen og med sin kollokviementor. Blant de som svarer at de ikke gjennomførte møte nr.2 med mentoren så skriver de at det var praktiske årsaker til at møte nr.2 ikke ble gjennomført, enten at andre på gruppa ikke møtte opp eller dårlig kommunikasjon. Ganske mange av studentene (6 av 14) svarte «I svært høy grad» på spørsmålet «Deltakelse i ordningen har gitt meg et nytt sted å diskutere faget mitt.», så det er jo bra. Men ikke like mange (bare 2 av 14) svarte det samme på spørsmålet «Deltakelse i ordningen har gitt meg økt trivsel på studiet.»

Her kommer et par utvalgte kommentarer i fritekst-svaret:

  • Jeg synes det er bra at man har et slikt tilbud hvor det er mulighet til å melde seg på både i grupper, og som enkeltpersoner. Kollokviementoren var pedagogisk og løsningsorientert. At man var mange sammen på en gruppe var også positivt, ettersom det alltid vil være noe frafall.
  • Hyggelig veileder, la en ordentlig plan første møte sånn at det var lett å få rutine. Gode tips til aktiviteter i kollokvie i ulike deler av semesteret. De andre i gruppa hadde like mål som meg.

Til forslag til forbedring skrev studentene bland annet:

  • Det hadde vært fint å ha to oppfølgingstimer, og ikke bare én.
  • Vi bør ha en kollokviementor som er noen semester over oss slik at de kan hjelpe oss med fagstoffet. Det fungerer dårlig når vi ikke har en veileder i rommet som kan hjelpe oss med det faglige. Opplegget vi hadde 1.semester sammen med kollokviementoren fungerte helt fantastisk bra!
  • Burde markedføres mer!
  • Ha litt større grupper enn 4, blir aldri gjennomført/dårlig gjenomført om få eller ingen kan. Prøve å matche folks timeplan lit bedre (men skjønner at dette er veldig vanskelig) Kanskje se om etablerte grupper vil åpne for enkelt personer. Tenker det muligens fører til at kollokvien faktisk får møt? OBS: ikke alle som sjekker skolemail med tildeling av gruppe, var selv enste som fikk med meg hvem som var på gruppe, og bruke litt tid på å komme i kontakt med resten. Kanskje SMS er lettere?

 

Konklusjon

Ordningen fungerer veldig bra og det anbefales at denne gjøres fast hvert semester. Det observeres at det er et fallende antall med påmeldinger, noe som kan bety at det er et fallende behov ved at flere og flere studenter klarer å finne fungerende kollokviegrupper på egenhånd, så det kan hende at denne ordningen vil gjøre seg selv unødvendig om noen år. Inntil da anbefales det å opprettholde tilbudet hvert semester til de som trenger det.

Noen av studentene på 1. og 2. studieår ønsket seg en ordning som ligner mer på kollokvieveilederordningen i JUS1111, men det er mye mer ressurskrevende enn kollokviementor-ordningen har tilgjengelig. Det er viktig at det kommer tydelig fram i beskrivelsen av ordningen i forbindelse med påmelding hva som er forskjellene på kollokvieveileder-ordningen og kollokviementor-ordningen. I tillegg er det tydelig at større grupper er bedre enn små, derfor ønsker vi å legge inn i påmeldingsskjemaet et felt for grupper som melder seg på hvor de må skrive antall studenter i den påmeldte gruppen og om de er åpne for å bli slått sammen med en annen gruppe neste semester. Dette med dårlig kommunikasjon er et problem, da all kommunikasjon i denne ordningen går vi e-mail fordi disse gruppene ikke har noe canvas-rom eller lignende, men det er vanskeligere å finne en enkel løsning på.

 

Hvis du vil lese hele rapporten, med vedlegg, kan du se den her.

 

Har du spørsmål om dette kurset kontakt Kristine Hansen.

 

Av Kristine Hansen
Publisert 29. nov. 2023 14:29 - Sist endret 29. nov. 2023 14:30