Evalueringsrapport for Kurs i universitetspedagogikk for midlertidig ansatte våren 2023

Våren 2023 ble kurs i universitetspedagogikk for midlertidig ansatte holdt for første gang. Kurset er utviklet av prosjekt om kompetansebygging i CELL. 

Mann underviser ved et hvitt lerret, mens kursdeltakere sitter ved bord og lytter.

Professor i pedagogikk fra LINK Helge Ivar Strømsø underviser som samling 1 av vårens kurs.

Fagansvarlig: Tone Linn Wærstad.

Rapport ved Kristine Eraker Aasland Hansen og Tone Linn Wæstad.

CELL (Centre on Experiential Legal Learning) ved Det juridiske Fakultet.

Bakgrunn og formål

Gjennom CELL er det et mål å utvikle og øke kvaliteten på undervisningen ved fakultetet. Et ledd i dette er å sikre at de vitenskapelige ansatte tilegner seg teoretisk kunnskap om undervisning og læring, samt blir utfordret til å reflektere over egne holdninger og verdier og hvordan dette påvirker deres egen undervisningspraksis. CELL ønsker også å bidra til å utvikle et godt og aktivt fagmiljø ved fakultetet for juridisk fagdidaktikk og undervisning.

I dialog med dekanatet bestemt vi at det i første omgang burde utarbeides et kurs for midlertidig ansatte ettersom dette en gruppe som i liten grad har anledning til å delta i kursene i universitetspedagogikk som gis sentralt ved UiO ved LINK.

Høsten 2022 utarbeidet prosjektgruppen en 30 timers valgfri modul om juridisk pedagogikk som senere kan inngå i det universitetspedagogiske kurset på LINK. Kurset ble utarbeidet som en pilot som senere kan danne utgangspunkt for andre pedagogiske kurs ved fakultetet til andre grupper av ansatte.

 

Formålet med kurset er å styrke deltakernes pedagogiske kompetanse, og gi ansatte større trygghet i undervisningsrollen. Kurset vil gi deltakerne grunnleggende innsikt i pedagogisk teori og særpreg ved relevant fagdidaktikk. I tillegg har det som formål å inspirere til å utforske nye undervisnings- og vurderingsformer og bidra til videreutvikling av undervisningen ved fakultetet.

 

Kurset skal bidra til at kursdeltakerne:

  1. Utvikler sin egen undervisningspraksis.
  2. Forstår og kan begrunne hva som fremmer læring hos studenter i rettsvitenskap, kriminologi og rettssosiologi
  3. Vektlegger sammenheng mellom ulike elementer i emnet ved planlegging av undervisningen.
  4. Får erfaring med kollegaveiledning som grunnlag for kollegial refleksjon og utvikling av egen undervisning.

Planlegging

Prosjektgruppen for kompetansebygging utviklet kursbeskrivelse (se vedlegg 1), leseliste (se vedlegg 2) og program for kurset for våren 2023 (se vedlegg 3). Vi søkte om godkjennelse av kurset fra ledelsen i CELL og Programrådet for forskerutdannelsen (PFF), og til slutt LINK for at kurset ved søknad fra den enkelte deltaker kan godkjennes som en 30 timers valgfri modul i universitetspedagogikk i UiOs 200-timers kurs i universitetspedagogikk. Ledelsen i CELL, PFF og LINK godkjente søknadene høsten 2022.

Gjennomføring

Påmelding

Kurset ble lyst ut på CELL sine nettsider og beskjed ble sendt til alle instituttledere. Det ble satt et maksimum på 30 påmeldte. Det kom inn 22 påmeldinger. Total gjennomførte 16 deltakere kurset i sin helhet.

 

Opplegg

Kurset besto av 4 samlinger, spredt over 3 formiddager med lunsj og en ettermiddag med middag. Samlingene hadde følgende temaer:

Samling 1: Introduksjon.

Samling 2: Hva er studentsentrert undervisning og hvorfor skal vi ha en studentsentrert undervisning?

Samling 3: Hvordan planlegger og gjennomfører vi studentsentrert undervisning?

Samling 4: Veiledning.

Undervisere på kurset var medlemmene av prosjektgruppen (Tone Linn Wærstad, Cecilie Enqvist-Jensen, Helge Ivar Strømsø, Jan Ove Færstad og Kristine Korsnes), lærere fra fakultetet, (Sveinung Sandberg, Stian Ø. Johansen, Marte Kjørven og Katja Franko), samt en ekstern underviser, Arne Skodvin (professor emeritus ved Det utdanningsvitenskapelig fakultet, UiO).

Kurset hadde et eget canvas-rom hvor kursdeltakerne kunne finne all informasjon de trengte underveis og hvor alle beskjeder ble gitt.

Kursdeltakerne ble delt inn i grupper på 3 stykker, ut ifra hvilket institutt de arbeidet på. Disse gruppene gjennomførte kollegaveiledning, hvor de hadde et formøte, observerte hverandres undervisning og fulgte opp med et ettermøte hvor de ga hverandre tilbakemeldinger og forslag til forbedringer. Flere av gruppene fulgte hverandre også opp og diskuterte løpende underveis om stort og smått relatert til kurset og undervisningen.

Bortsett fra noe sykdom i arrangør/lærergruppen, ble kurset gjennomført etter planen. Kristine Hansen fulgte opp kurset løpende, oppdaterte canvas-rommet og hadde ansvar for det administrative (rombestilling, lunsj etc.)

Kravet for å få tildelt kursbevis (se mal i vedlegg 4) var at kursdeltakerne hadde deltatt på 3 av de 4 samlingene, gjennomførte kollegaveiledningen og leverte inn et refleksjonsnotat på 2-5 sider om temaet: «Hvordan har jeg utviklet min undervisningspraksis på bakgrunn av det jeg har lært gjennom kurset og de tilbakemeldingene jeg har fått fra kolleger?» Tone Linn Wærstad og Cecilie Enqvist-Jensen vurderte refleksjonsnotatene og skrev tilbakemeldinger til alle som hadde levert. Alle deltakerne som leverte inn refleksjonsnotatet fikk godkjent.

Evaluering

I tillegg til å snakke med kursdeltakerne på hver samling om deres opplevelse av kurset, ble det sendt ut et nettskjema etter hver samling. I og med at svarprosenten ble lav etter samling 2 satte vi av tid til å svare på evalueringsskjemaet i slutten av selve samlingen de to siste gangene. Spørsmålene og svarene kan du lese i vedlegg 5-8 (Fritekstsvarene er ikke vedlagt av personvernhensyn til deltakerne).

Evalueringen av kurset samt refleksjonsnotatene, viste en positiv opplevelse av samarbeid og delingskultur når det gjelder undervisning, som flere beskrev som å gå fra en passiv forståelse til en bedre informert og aktiv forståelse om hvordan kunnskap kan formidles. Metodene og verktøyene i kurset ble opplevd som relevante og utviklende for å gjennomføre vellykket undervisning i tråd med deltakernes egne formål og prinsipper. Mange beskrev at de hadde fått inspirasjon og motivasjon for undervisning, og en økt følelse av trygghet i undervisningsrollen gjennom kurset. Deltakelse i kollegaveiledning og et kollegialt miljø om undervisning ble fremhevet som særlig positivt. Tilbakemeldingene viste generelt stor entusiasme for kurset.

Når det gjelder tilbakemelding om punkter som kan forbedres tydet noen av svarene på at IKRS-stipendiatene ønsket seg enda mer tilrettelegging for deres fagbakgrunn og undervisningsbehov. Dette har gruppen diskutert med tanke på å forbedre til neste kursrunde.  Videre var det en generell tilbakemelding at deltakerne ønsket seg enda mer tid til diskusjon og samtale i kurstiden. Vi i prosjektgruppen forsøker å legge inn mer tid til dette i neste kursrunde og ser dette som et tegn på at vi har lykkes i å skape et godt klima for samtale og diskusjon som deltakerne ønsker enda mer av.

Avslutning og videre plan

Prosjektgruppa har bestemt seg for å avholde kurset med noen mindre endringer høsten 2023. Kurset har vist seg i stor grad å oppfylle målsetningene og vi ønsker derfor ikke å gjøre store endringer. I og med at vi er i tidlig fase av å utvikle og bygge pedagogisk kompetanse og fagmiljø ved fakultetet er det viktig å avholde kurset for å samle videre erfaringer som vi kan bruke i prosjektgruppas arbeid. Dessuten viser evalueringen/refleksjonsnotatene at kurset oppleves som verdifullt for deltakerne og vi synes derfor det er viktig at nyansatte som skal i gang med undervisningsoppgaver for første gang, får muligheten til å delta. Antall deltakere som anses tilstrekkelig for å gjennomføre kurset settes derfor lavt for neste semester. For å kunne gjennomføre kurset burde det dog være et minimum av deltakere ettersom dette er vesentlig for å få til gode kollegaveiledningsgrupper og et godt miljø på kurset, samt at det skal være mulig å rettferdiggjøre ressursbruken. I tråd med dette bør det etter gruppens mening være et minimum av 9-10 deltakere.

Rent konkret har gruppen bestemt følgende for neste semester:

  • Utvide med 30 minutter for hver samling for å sikre tid til tilbakemelding og diskusjon blant deltakerne og sette av tid til å fylle ut evaluering av samlingen.
  • Passe på at IKRS blir godt representert i alle felles-sesjonene og styrke undervisningskreftene fra IKRS.
  • Kristine Hansen og Junaid Mumtaz Khan, som er ansatt i CELL, avlaster de andre underviserne ved å holde sesjonene om kollegaveiledning. Vi avholder færre sesjoner med flere lærere samtidig (av hensyn av til ressursbruk).
  • Oppdatere evalueringsskjemaet basert på vårens erfaringer og be om samtykke til bruk av refleksjonsnotater i anonymisert form i FoU-arbeid knyttet til kurset.

Tone Linn Wærstad følger opp utviklingen av kurset og videre forankring/integrering av kurset i PhD-programmet ved fakultetet, med dekanatet og PFF sommer/høst 2023.

 

Hvis du vil lese hele rapporten, med vedlegg, kan du se den her.

 

Har du spørsmål om dette kurset kontakt Kristine Hansen.

 

Av Kristine Hansen; Tone Linn Wæstad.
Publisert 15. sep. 2023 13:04 - Sist endret 24. nov. 2023 15:40