Rapport fra heldags skriveverksted - Fast eiendom og Juridisk metodelære

Evalueringsrapport for heldags skriveverksted – Fast eiendom og Juridisk metodelære JUS1211 våren 2023.

To menn står foran en storskjerm, man kan se baksiden av studenter som sitter i forelesningssalen.

Faglærerne holder introduksjon på starten av skriveverkstedet. 

Fagansvarlig: Geir Stenseth og Ole-Andreas Rognstad.

Rapport ved Kristine Eraker Aasland Hansen

CELL (Centre on Experiential Legal Learning) ved Det juridiske Fakultet.

Planlegging

Bakgrunn

Faglærerne i Fast eiendom og Juridisk metodelære på JUS1211 har lenge ønsket å innføre en ekstra oppgave som kombinerer disse to fagfeltene, men siden det allerede er mange innleveringsoppgaver på JUS1211 ble løsningen å bruke heldags skriveverksted, slik Familie- og arverett har gjort høsten 2022 og våren 2023. Formålet til Familie- og arverett var å erstatte innleveringen av fakultetsoppgaven med et skriveverksted hvor studentene samarbeider om å skrive en tekst. Formålet til Fast eiendom og Juridisk metodelære var å forankre/integrere de internasjonale rettskildene bedre allerede i førsteårsstudentenes faglige bevissthet, i tråd med fakultetets målsetninger ved å innføre en ny oppgave. Tanken var at studentene på dette tidspunktet var kommet lenger og hadde fått øvd seg på flere andre oppgaver, derfor ba vi studentene skrive et individuelt utkast før de kom på skriveverksted, som de skulle bruke til medstudentevaluering.

Søknad PMR

Forespørselen ble godkjent ved Studieseksjonen (Frode Lyshaugen) og studieårsansvarlig (Herman Bruserud). Søknad om endringen ble sendt til PMR i oktober 2022 med ganske likt oppsett som Familie- og arverett sin søknad. Søknaden ble innvilget.

 

Gjennomføring

Oppgaven

Oppgaven var en helt ny oppgavetekst utviklet i samarbeid mellom faglærer i Fast eiendom og Juridisk metodelære. Oppgaven var en blanding mellom teorioppgave og praktikumsoppgave og hadde 6 spørsmål som veiledet studenten i oppsettet av metoden for hvordan man løser en praktikumsoppgave. Temaet i oppgaveteksten var et spørsmål om eiendom, mens oppgaveformen testet studentene i juridisk metode. I tillegg trakk oppgaven inn internasjonale perspektiver. Faglærerne utviklet også en sensorveiledning som skriveveilederne kunne bruke til å forberede seg til arbeidet.

 

Program

Programmet for dagen var omtrent som for Familie- og arverett, en av forskjellene var at studentene ble bedt om å forberede et utkast til besvarelse før de møtte opp på skriveverkstedet.

Kl.08.30-09.00: Forberedende møte mellom skriveveilederne og faglærerne.

Kl.09.15-10.00: Introduksjon. (Aud 3): Kristine presenterer dagsplanen og snakker litt om medstudentevaluering. Faglærerne presenterer oppgaveteksten.

Kl.10.00-12.00: Studentene går til hvert sitt kursrom med hver sin skriveveileder. 2 og 2 studenter leser hverandres tekst-utkast, gjennomfører medstudentevaluering, diskuterer og skriver om. Skriveveilederne veileder og faglærerne går rundt.

Kl.12.00-13.00: Lunsj

Kl.12.00-12.30: Midtveisevalueringsmøte mellom skriveveilederne og faglærerne.

Kl.13.00-15.00: Studentene leser hverandres nye utkast og diskuterer videre. Skriveveilederne og faglærerne går rundt.

15.00-16.00: Felles gjennomgang med faglærerne + evaluering. (Aud 3)

 

Oppgaveteksten og programmet ble sendt ut til både skriveveilederne og studentene omtrent 2 uker før skriveverkstedet.

Evaluering

Evaluering med skriveveilederne

Det ble gjennomført et debriefings-møte med skriveveilederne i lunsjpausen.

Spørsmålene og resultatene fra debriefings-møtet med skriveveilederne kan sees i vedlegg 1. Her kommer hovedpunktene hentet ut fra resultatene:

Det var noen grupper som hadde få oppmøtte studenter og ble derfor slått sammen.

Tilbakemeldingene fra skriveveilederne gikk mest på at det var mange av studentene som ikke hadde med seg et utkast til besvarelse og derfor utviklet første del av skriveverkstedet seg mest som en kollokvie. Det ble diskutert flere forskjellige løsninger på dette punktet, se vedlegg 1. Et av forslagene er å be studentene levere inn et utkast og gjennomføre skriftlig medstudentevaluering på forhånd av skriveverkstedet.

Oppdatert tilbakemelding fra en av skriveveilederne på slutten av dagen var at mange av studentene hadde satt seg ned og skrevet et utkast etter lunsj.

Evaluering med studentene

På slutten av dagen ble det sendt ut et Nettskjema i Canvas-rommet som studentene ble oppfordret til å svare på. Det kom dessverre bare inn 9 besvarelser, spørsmålene og resultatene kan sees i vedlegg 2. Her kommer et kort sammendrag av resultatene:

Det kom også her tydelig fram at mange av studentene var opptatt med eksamens-lesing og hadde derfor ikke prioritert å skrive utkast før de kom på skriveverkstedet. Studentene skrev også at dette gjorde medstudentevalueringen vanskelig å gjennomføre og at det ble mer som en kollokvie enn et skriveverksted. Men de få som hadde gjort medstudentevalueringen skrev at de var veldig fornøyde og lærte mye av det. Studentene var også fornøyd med veiledningen fra skriveveilederne, her er et sitat:

«I tillegg er det bra å trekke frem at læringsassistentene som var til stede på fagdagen, var faglige dyktige og veldig hyggelige»

På spørsmål om hvordan medstudentevalueringen fungerte:

"Lærerikt å lese hvordan andre skriver"

På spørsmål om hvordan det var å diskutere oppgaven i en gruppe:

"Eg synast det var bra å gøy."

På forslag til forbedringer så var det flere studenter som ønsket at plasseringen av skrivevekstedet skulle endres, gjerne tidligere, enten etter forelesningene i fast eiendom eller midt i kursrekken.

Konklusjon

På heldags skriveverkstedet i Familie- og arverett høsten 2022 deltok det omtrent 120 studenter og våren 2023 omtrent 90. På dette heldags skriveverkstedet i Fast eiendom / Juridisk metodelære deltok det omtrent 60 studenter.

Evalueringene viser at både studentene og skriveveilederne liker opplegget og alt taler for at opplegget burde gjennomføres på nytt til høsten 2023.

Det var ikke overraskende at studentene syns at dette var en vanskelig oppgave, da det er en helt ny oppgave og vil på sikt hjelpe studentene til å bryte ned grensene mellom materiell og metodisk måte å arbeide på.

Det er litt overraskende at studentene melder at de ønsker innlevering med skriftlig tilbakemelding isteden for skriveverksted, med tanke på at det allerede er så mange innleveringer i JUS1211. Vi kan anta at dette er fordi dette er en arbeidsform som studentene er vant med og som de er tryggere på, mens å delta på skriveverksted er en litt annen arbeidsform, som krever noe mer innsats fra studentene og at noen av dem blir usikre når de skal gjennomføre medstudentevaluering. Ressursmessig er det ikke ønskelig å innføre flere innleveringer med skriftlig tilbakemelding fra læringsassistentene eller faglærer på JUS1211.

Forslag til forbedringer før neste semester:

  1. Det anbefales å flytte skriveverkstedet så nærme kursene som mulig for å ikke komme i eksamens-perioden.
  2. Det anbefales at man introduserer oppgaven og har en slik innledende kollokvie på siste kursdag. Faglærerne foreslår også en ekstra kursdag, hvis det finnes midler til det. Så får studentene noen dager til å skrive et utkast til besvarelse som de leverer i canvas og gjennomfører skriftlig medstudentevaluering der. Så tar de med seg sin besvarelse, med tilbakemeldingene de har fått, når de kommer på skriveverkestedet.

For å se hele rapporten, med vedlegg, last den ned her.

For spørsmål, kontakt Kristine Hansen.

 

Av Kristine Hansen
Publisert 26. mai 2023 11:02 - Sist endret 15. nov. 2023 09:50