Strategisk sakførsel: Dyrevern for retten

Hvorfor velger ideelle organisasjoner å ta saker til retten, og hva er mulighetene for å lykkes? I Norge har organisasjoner flere ganger gått rettens vei for å fremme dyrevernsaker, for eksempel angående hundeavl. Vi presenterer faglige perspektiver på rettslig mobilisering, og erfaringer fra tidligere rettssaker.

Foto av en Cavalier king charles spaniel, en liten hvit og brun hund, stående i en hage eller park med hodet på skakke.

Det er forbudt å avle hunder av rasen cavalier king charles spaniel i Norge. Foto: Courtney Mihaka via Unsplash

Strategisk sakførsel er en form for rettslig mobilisering hvor enkeltpersoner eller organisasjoner prøver en sak for retten for å skape prinsipielle eller strukturelle endringer. I Norge har vi sett flere eksempler på slike saker de siste årene, for eksempel klimasøksmålene og hundeavlssaken. Også tidligere har dyrevernorganisasjoner forsøkt å gå rettens vei for dyrene.

Seminaret handler om potensialet for og risikoer ved strategisk sakførsel, og hvorfor organisasjoner velger å gå til sak. Vi presenterer hva forskningslitteraturen sier om dette, reglene om tilgang til domstolsprøving, og utforsker erfaringer fra virkelige rettssaker om dyrevernrett.

12:30-13:00 Mingling og forfriskninger

Strategisk sakførsel: Hva sier litteraturen om motivasjon og potensiale?
Martine S.B. Lie (Institutt for kriminologi og rettsssiologi, UiO)

Søksmålsadgang for organisasjoner i dyrevernsaker
Johanne Løvli Harstad (Institutt for offentlig rett, UiO)

14:10-14:30 Pause

Når kan og bør retten mobiliseres?
Praktisk casediskusjon ledet av Annichen Kongsvik Sæteren, Johanne Løvli Harstad og Martine S.B. Lie

15:15-16:00 Panelsamtale om erfaringer med sivile søksmål
Åshild Roaldset (Dyrebeskyttelsen Norge) og Carl Philip F. Fleischer (Dalan Advokatfirma)
16:00 og utover Sommerfest

Innledere

Det blir lett servering etter foredragene.

Påmelding

På grunn av matservering vil vi gjerne at dere melder dere på innen 23. mai.

Meld deg på

Publisert 6. mai 2024 10:48 - Sist endret 14. mai 2024 14:51