21. mars - den internasjonale dagen mot rasediskriminering

Det juridiske fakultet markerer den internasjonale dagen mot rasediskriminering med å sette søkelys på studentenes initiativ for inkludering og ikke-diskriminering.

Bildet kan inneholde: hånd, gest, finger, spiker, tommel.

I anledning den internasjonale dagen mot rasediskriminering hyller vi studentenes viktige arbeid for inkludering og ikke-diskriminering.

Foto: ©Adobe Stock andinspiriert

FNs dag mot rasediskriminering markeres 21. mars hver år for å sette fokus på rasisme. Datoen er valgt for å minnes protestene mot passlovene i Sør-Afrika 21. mars 1966, som endte med Sharpville-massakren der 69 mennesker ble drept av politiet. I år er tema for markeringen "Voices for Action against Racism". I den anledning ønsker fakultetet å dele ut en pris for beste masteroppgave om rasediskriminering og studentenes inkluderingspris.

Etter utdeling av prisene serveres det tapas og forfriskninger utenfor auditorium 2.

Alle er hjertelig velkommen til å feire studentenes viktige arbeid og engasjement for inkludering og ikke-diskriminering.

Om prisene

Prisen for beste masteroppgave om rasediskriminering tildeles en student som har skrevet masteroppgave på 30 eller 60 studiepoeng med relevans for temaet. Oppgaven som nomineres kan berøre en rekke ulike problemstillinger og samfunnsområder, for eksempel immigrasjon, arbeid, utdanning, velferd, adgang til varer og tjenester, helse, bolig, uteliv mv.

Studentenes inkluderingspris går til en student ved Det juridiske fakultet som har tatt initiativ til å motvirke rasisme, rasediskriminering og intoleranse. Studenten har bidratt til å motvirke polarisering og fremmet en forsonende, respektfull og samlende tone i en vanskelig debatt. Prisen deles ut av Juridisk Studentutvalg (JSU) og Mino.Jur.

Program:

• 16.00 - Velkommen ved dekan Ragnhild Hennum.
    • Likestillings- og diskrimineringsrett som viktig forskningsfelt, ved professor Vibeke Blaker Strand, leder for Likestillings- og mangfoldsutvalget.
    • Utdeling av prisen for beste masteroppgave om rasediskriminering ved advokat Helga Aune, leder for priskomiteen. Presentasjon av de nominerte oppgavene.
    • Presentasjon og utdeling av studentenes inkluderingspris ved MinoJur og JSU.
  • 17.00 - Tapas og forfriskninger utenfor auditorium 2.
Publisert 14. mars 2023 15:45 - Sist endret 14. sep. 2023 11:26