Rådsmøte 8.februar 2017.

Innkalling og dagsorden til rådsmøte for Norsk senter for menneskerettigheter følger nedenfor.

DAGSORDEN

DISKUSJONS- OG VEDTAKSSAKER

Sak 1/2017. Referat fra forrige møte.

Vedlagt følger utkast til referat fra forrige rådsmøte.

Vedtaksforslag: Referat godkjennes.

Sak 2/2017. Videre utvikling av SMR.

For å følge opp diskusjonen i forrige rådsmøte ba rådet om en rapport fra ledelsen om status for arbeidet med strategisk utvikling av senteret. Se: Sak 11/2016. Oppfølging av dekanens refleksjoner om SMRs rolle i fakultetets strategiske prioriteringer og referat fra forrige møte (sak 1/2017). Nedenfor følger en kort oppsummering som vil bli utdypet på rådsmøtet.

1. De tematiske arbeidsgruppene (TAGene) - som var den interne strukturen hvor vitenskapelig og programansatte samarbeidet faglig - ble sist høst besluttet nedlagt og senteret satser nå for fullt på å delta i de fakultetsorganiserte forskergruppene. SMR er fra og med i år vert for hele tre forskergrupper ved det juridiske fakultet:

  • International human rights and humanitarian law in armed conflict and emergency.
  • Menneskerettigheter og bærekraftig utvikling: rett og politikk i endringsprosesser.
  • International Law and Governance.

SMR har fått vedtak av dekanatet om at ansatte i internasjonal avdeling kan delta i forskergruppene.

2. I tillegg til forskergruppene vil det lyses ut strategiske forskningsmidler og en mindre forsknings- og utviklingspott, hvor kriteriene er strategisk relevans.

3. Alle ansatte var invitert til halvdagssamling 13/1 for å diskutere SMRs strategiske valg og faglige videreutvikling. I etterkant av ansattsamlingen lanserte senterledelsen at man vil gjennomføre en intern prosess om faglige prioriteringer. Forskningsutvalgsmøtene vil bli brukt til å diskutere forslagene før vi konkluderer før påske.

4. Fakultetets rundebordsamtale har også vært en god anledning til å diskutere og klargjøre internt hvilken rolle SMR skal og bør ha i fremtiden. To akademiske kaffemøter, interne epostrunder og et fellesmøte ble brukt som forberedelse for denne rundebordssamtalen. 

Sak 3/2017. Utlysning av direktørstilling for SMR i perioden 2018-2021.

SMR har ansatt direktør og i forbindelse med at nåværende åremål utløper ved utgangen av 2017 skal det lyses ut nytt åremål som direktør for perioden 2018-2021 med mulighet for inntil fire års forlengelse. Se: Sak 13/2016. Utlysning av direktørstilling for SMR i perioden 2018-2021

Stillingen er regulert i senterets vedtekter § 3 og § 8 og stillingsbeskrivelse for instituttleder/direktør er hjemlet i JUS’ administrasjonsreglement del X,1,§ 28. Tilsetting av ledere ved UiO er regulert i UiOs reglement for tilsetting og valg av ledere ved fakulteter og institutter, del 5. Utlysningsteksten som rådet sluttet seg til ifbm rådsmøtet i november-desember er oversendt til Det juridiske fakultet med sikte på vedtak i fakultetsstyrets møte i februar. Dekanen for JUS har nylig orientert rådsleder om at dekanet overfor fakultetsstyret vil argumentere for en endret utlysningstekst når forslaget til utlysningstekst fra SMR skal behandles. Rådet får med dette tilsendt notatet fra dekanen (i separat forsendelse).

Rådet nedsetter et innstillingsutvalg bestående av rådsleder (leder), en representant for de fast vitenskapelige fra JUS, en representant for de fast vitenskapelige ved SMR, en representant for de administrativt ansatte ved SMR, fagforeningsrepresentant og administrativ leder (sekretær).

Fakultetsstyremøtet i februar vil bli flyttet til en senere dato og framdriftsplan for rekrutteringen vil kunne bli endret som følge av dette. For øvrig vises det til saksdokumentene fra forrige rådsmøte. Ved rådsleder.

ORIENTERINGSSAKER

Sak 4/2017

A. Ny finansieringsavtale med Utenriksdepartementet og videreutvikling av senterets internasjonale programmer

Arbeidet med inngåelse av ny flerårig finansieringsavtale om samarbeid med Utenriksdepartementet og videreutvikling av senterets internasjonale programmer presenteres. Ny avtale med UD ventes inngått om kort tid. Ved direktør.

B. Utskillelse av NORDEM.

Etter at UiO sa opp avtalen som regulerer forvaltningen av NORDEM er denne virksomheten fom årsskiftet 2016/2017 skilt ut. All virksomhet og alle medarbeidere er nå overført til Flyktninghjelpen. SMR har invitert NORDEM til et samarbeid for å utvikle  undervisning i valgobersvasjon. Ved direktør og administrativ leder.

C. Ny funksjons- og bemanningsplan administrasjonen.

Det skal utarbeides ny funksjons- og bemanningsplan for hele administrasjonen ved SMR. Tidligere framdriftsplan la opp til at dette skulle gjennomføres i 2016, men prosessen er utsatt til våren 2017. Årsak til utsettelsen er todelt: Det har vært en rekke andre større saker som har måttet få forrang, og fakultetet har stilt krav om at planen må omfatte alle administrative stillinger - både fellesadministrative og prosjektadministrative. Det tas sikte på at prosessen gjennomføres så snart som mulig i 2017 og ny framdriftsplan legges fram for de ansatte om kort tid. Ved administrativ leder.

D. Årsregnskap 2016.

UiOs regnskap for 2016 ble avsluttet 11.01.17 og gjennomgått med fakultetets økonomiseksjon 16.01.17. Vedlagte regnskapsrapporter viser fjorårets resultat sortert pr: Basis oppsummert pr hovedtiltak samt pr prosjekter (NFR, NORDEM, UD-avtale samt øvrige). Økonomistyringen ved SMR er etter fakultets vurdering god. Kort om de viktigste trekkene i regnskapet:

  • NORDEM-prosjekter: UiO har tatt på seg å videreføre NORDEMs prosjekter fram til og med 28.02.17 selv om prosjektet formelt opphørte pr 31.12.16. UiO vil da lage endelig regnskap til oppdragsgiver og ubrukte midler returneres.
  • UD-avtaleprosjekter: SMR har fått godkjenning fra oppdragsgiver om at UD-avtalens aktivitet for 2016 kan videreføres tom 28.02.17, og det lages da endelig regnskap til oppdragsgiver og ubrukte midler returneres.
  • Øvrige prosjekter: Ett NFR- og ett Lovdataprosjekt videreføres i 2017. Utover dette er det kun et mindre omfang prosjektvirksomhet.
  • Basis: Regnskapet gikk med et overskudd på 4,4 mill. kr. som overføres til 2017-budsjettet. Overskuddet er litt svakere enn prognosen som lå til grunn for vedtatt budsjettet 2017.

E. Vedlagt oversikt over prosjektsøknader.

Se vedlagt oversikt. Ved direktør.

F. Muntlig orientering om de viktigste tilsettings- og personalsaker.

Kort innledning om viktigste tilsettings- og personalsaker. Ved direktør og administrativ leder.

G. Rådsmøter våren 2017.

  • 8/2 og 24/5, kl 1415-1600. 

EVENTUELT

 

Inga Bostad

direktør                  

                                                                          Teis Daniel Kjelling

                                                                            administrativ leder
                                                   

Vedlegg til papirutsendelse: Saksdokumenter.
Kopi: Ansatte.

Emneord: råd, innkalling
Publisert 31. jan. 2017 15:14 - Sist endret 15. jan. 2019 12:58