CELL Nyhetsbrev - okt/nov 2022

Les om nytt kurs i universitetspedagogikk, første muntlige verksted i JUS2111 og seminarrekken om innganger til arbeidslivet.

Mann  underviser tre studenter

Mann  underviser tre studenter

Foto: You X Ventures on Unsplash

Nytt kurs i universitetspedagogikk for midlertidige ansatte

Prosjektet Kompetansebygging har utviklet et eget 30 timers kurs, i universitetspedagogikk med vekt på juridisk fagdidaktikk, for midlertidige ansatte med undervisningsplikt våren 2023, ved juridisk fakultet. Kurset er godkjent av LINK.

For mer informasjon og påmelding

Muntlig verksted i JUS2111

I forbindelse med den obligatoriske prosedyreøvelsen i JUS2111, gjennomførte vi et pilotprosjekt i muntlig formidling og prosedyreteknikk. Det muntlige verkstedet var en naturlig forlengelse av den skriftlige delen av øvelsen. 70 studenter møtte opp.

Sofie Høgestøl startet med et foredrag, som ble fulgt opp av arbeid med egen prosedyre i grupper. Læringassistenter med prosedyreerfaring var til stede, og ga  tilbakemeldinger og delte av egne erfaringer.

Verkstedet ble avholdt 10. november kl. 16.00 til 18.00.

Nye mennesker

Matilde Vargas, ny studentprosjektleder i CELL

Matilde Vargas Prazeres er ny studentprosjektleder for de internasjonale masterprogrammene. Sammen med Peris Jones arbeider hun for mer erfaringsbasert læring på Theory and Practice of Human Rights.

CELL på Nordplus Meeting 2022

CELL deltok nylig på et seminar med de juridiske fakulteter ved de nordiske universitetene i Nordplussamarbeidet. Det juridiske fakultet var vert.

Tobias Mahler presenterte Legal Technology-emnet som eksempel på et samarbeid mellom juridiske fakulteter. Nasjida Noorestany og Erling Hjelmeng presenterte CELL, med fokus på Ferdighetsstigen og studentinvolvering.

Deltagere på seminar samlet foran en presentasjon
De nordiske universitetene i Nordplussamarbeidet samlet ved Det juridiske fakultet

UiO-lag på forhandlingskonkurranse

For første gang stilte Det juridiske fakultet ved UiO med et lag i Bucerius Mediation Competition. Arrangementet gikk av stabelen i Hamburg 25.-27.november og studentprosjektleder i CELL, Sigve Nærø Innselet, reiste ned med sine tre lagkamerater. Laget ser du her:

Forhandlingslaget

Les hele saken om deltagelse på Bucerius Mediation competition

Arrangementer:

Ulike veier inn i arbeidslivet

Arbeidsgruppen for Læringsmiljø ønsker fjerne myter press i arbeidslivet, og heller vise at  arbeidslivet for jurister er mer mangfoldig enn det man først kan tro. Vi ser på hvordan valgemner, masteroppgave og andre faktorer gir muligheter i arbeidslivet. Første foredrag fant sted 23.november kl.16.30 i Auditorium 2.

Bildet kan inneholde: nese, hode, munn, menneskekroppen, kjeve.

Rapporter

Phd-kandidater tilknyttet CELL på SFU-samling

3. november ble det første SFU-PhD-seminaret avholdt på Zoom, med deltakere fra flere SFU'er i Norge. Hannah Mülder og Dan Uehara, deltok begge og presenterte sine forskningsprosjekt . Dan evaluerer reliabilitet og validitet av erfaringsbaserte vurderingsformer hos jusstudenter. Hannah forsker på studentene som er ansatt på universitetet og deres bidrag til kvaliteten og forbedring av undervisning både på JUS i samarbeid med CELL og medisinsk fakultetet i samarbeid med SHE.

Interessante diskusjoner fant sted, og spesielt en om utfordringer og fordeler ved å være en utdanningsvitenskapelig forsker på et annet fakultet, plassert mellom forskjellige organisasjoner og disipliner.

Ønsker du å få høre mer om CELL?

Meld deg på CELLs e-postliste

Publisert 8. des. 2022 08:42 - Sist endret 8. des. 2022 08:42